3 Slimme Tips Om Een Kort Lontje Te Temmen • GoodFeeling

3 Power Tips om uw korte lontje te beheersen en driftbuien te temmen

0

Als u snel afhaakt, heeft u misschien een kort lontje

kort lontjeU heeft een kort lontje en hoe graag u ook uw kalmte zou bewaren wanneer u midden in een verhitte ruzie zit, verdraagzaamheid en geduld bewaren is niet altijd gemakkelijk. Wanneer u alleen maar al uw frustraties kwijt wilt, kunnen die opgekropte emoties vaak exploderen. Ook als u regelmatig gewoon ergens bij afhaakt heeft u misschien een kort lontje.

Een kort lontje kan invloed hebben op uw relaties, uw welzijn en uw stressniveau – en u achterlaten met negatieve energie en een leeggelopen humeur. Daarom is het goed om de drang om te ontploffen tegen te gaan en in plaats daarvan na te denken voor u spreekt. (Bonus: zo kunt u voorkomen dat u iets zegt waar u later spijt van krijgt).

uw korte lontje en opvliegendheid temmen

Gelukkig kunt u, met de juiste gewoonten, uw korte lontje en opvliegendheid temmen, en ook uw tolerantieniveau verhogen. Michael Tennant, een empathie-expert en de oprichter en CEO van Curiosity Lab en Actually Curious, heeft inzichten en adviezen om u te leren hoe u uw korte lontje kunt herstellen en uw emoties beter kunt beheersen. Met wat oefening kunt u rustig communiceren op een heldere, beheerste en vriendelijke manier, om te voorkomen dat u anderen kwetst uit haast en frustratie.

Wat veroorzaakt een kort lontje?

Mensen kunnen om verschillende redenen een kort lontje ontwikkelen, maar veel ervan gaan terug tot hun kindertijd en de gewoonten die u tijdens het opgroeien hebt gevormd. “Wat mij het meest opvalt, is dat er bij [mensen met een kort lontje]thuis geen doordachte en geweldloze communicatie werd aangeleerd,” zegt Tennant. “Ik spreek uit zeer persoonlijke ervaring, in die zin dat ik opgroeide in een huis waar veel liefde was, maar wij gaven niet altijd voorrang aan liefdevol met elkaar spreken,” voegt hij eraan toe. Gewoonten zijn moeilijk te doorbreken zonder toewijding en geduld, vooral als ze er al jaren zijn.

Korte lontjes geconfronteerd met korte lontjes

kort lontjeBovendien, als u te maken hebt gehad met het aanpakken van conflicten met mensen die zelf een kort lontje hebben, is de kans groter dat u dezelfde stijl van communiceren en hun temperament gaat overnemen.

Het kan moeilijker zijn om conflicten met kalmte en respect aan te pakken, vooral voor mensen die in het verleden een trauma hebben meegemaakt. Volgens Tennant kan het gaan om “langdurige verwaarlozing, subtiel of openlijk emotioneel misbruik, en daadwerkelijke gevallen van trauma of fysiek misbruik in het verleden.”

Mensen kunnen een kort lontje ontwikkelen omdat zij lange tijd hebben meegemaakt dat zij genegeerd of oneerlijk behandeld werden, en zij hebben zich alleen veilig kunnen voelen of voor zichzelf op kunnen komen door woede en agressie te gebruiken.

Als u chagrijnig bent en slaaptekort hebt, zal dat de neiging tot een kort lontje ook verergeren. “Vermoeidheid leidt tot minder zelfbeheersing en veerkracht en kan ertoe leiden dat iemand een kort lontje heeft,” zegt Tennant. “Dus als iemand vaak en chronisch vermoeid is, kan dat wijzen op een groter probleem.”

Gewoonlijk ontstaat een kort lontje uit woede en frustratie, wat conflicten snel kan doen oplaaien. “Aan de oppervlakte zien wij, wanneer wij denken aan iemand die vaak zijn geduld verliest, woede,” zegt Tennant. “Woede is een van de moeilijkste en minst gesocialiseerde van de vijf kernemoties – vreugde, angst, woede, verdriet, schaamte – omdat zij vaak voortkomt uit een behoefte aan bescherming of bij anderen de behoefte schept om te vluchten of te beschermen.”

Hoe een kort lontje uw relaties kan beïnvloeden

De nasleep van een kort lontje kan een negatieve invloed hebben op relaties, vooral als de gewoonte vaker en meer voorkomt. “Op zijn goedaardigst kan het een afstand scheppen die schadelijk is voor intermenselijke en zelfs professionele relaties,” legt Tennant uit. “In het ergste geval kan het op lange termijn schade berokkenen aan personen en relaties en de geestelijke gezondheid van alle betrokken partijen negatief beïnvloeden.”

Neem anderen in vertrouwen

Met een therapeut spreken en anderen in vertrouwen nemen voor emotionele steun kan helpen bij het beheersen van kortstondige symptomen en het verminderen van de frequentie van optredens. “Als iemand vatbaar is geworden voor willekeurige en frequente woede-uitbarstingen, dan is het waarschijnlijk dat hij hulp nodig heeft om iets onmiddellijks of onderliggends aan te pakken dat in zijn leven aan de gang is,” zegt Tennant.

Hij benadrukt het belang van persoonlijke groei en van de ontwikkeling van empathie, met een reeks vaardigheden die het gemakkelijker kunnen maken om perspectief te vinden wanneer men midden in een ruzie opgewonden raakt, en om tot rust te komen.

Empathie van beide kanten is het meest effectief, wanneer beide partijen met medeleven en bedachtzaamheid communiceren. En door uw eigen humeur aan te pakken, moedigt u anderen aan om op hun beurt met empathie en respect te spreken en zich te gedragen. Hier zijn de drie tips van Tennant om meer empathie, leren en succes te bevorderen.

3 tips om een kort lontje te smoren

1. Stel grenzen vast voor wederzijds respect

De eerste stap om met een kort lontje om te gaan is het te herkennen – en de nadelige gevolgen ervan te erkennen. “Of u nu iemand met een kort lontje tegenkomt of zelf de persoon bent die zich misdraagt, dit gedrag beteugelen begint met een keuze en duidelijke communicatie dat dit gedrag schadelijk is,” zegt Tennant.

Bepaal van daaruit het niveau van respect dat u vindt dat u verdient en dat u van anderen zou willen ontvangen, maar let wel: het respect moet van twee kanten komen en wederzijds zijn. Als u verwachtingen van wederzijds respect vaststelt, zult u eraan kunnen werken om meer oplettend te zijn op momenten waarop uw gebrek aan verdraagzaamheid en emoties worden aangewakkerd.

“Als iemand die zowel kortaangebonden mensen heeft meegemaakt, als bij gelegenheid mijn kalmte verloren heeft, kwam mijn grootste persoonlijke verschuiving voort uit het leren van een beter gevoel voor goed en kwaad,” zegt Tennant. Het veranderen van patronen van opvliegend gedrag begint met het stellen van persoonlijke grenzen aan hoe wij elkaar behandelen en hoe wij ons laten behandelen – en die dan ook naleven.

Schrijf uw gedachten op in een dagboek en maak stevige actiestappen om uw onmiddellijke, agressieve reactie te verstikken ten gunste van een reactie die mooi past in de grenzen die u op papier hebt gezet. Houd de vorderingen bij en schrijf eventuele successen op, waarop u kunt terugblikken in tijden van problemen en tegenslagen.

2. Ontwikkel uw gevoel voor mededogen

Tennant zegt dat u, om een kort lontje te kalmeren, mededogen moet zoeken. “Het tegengif voor woede is diep begrip en herstel van de veiligheid, hoewel dit bijna onmogelijk kan lijken wanneer u in een spiraal van woede zit of wanneer u zelf aan de ontvangende kant staat,” zegt Tennant. Onthoud: oefening baart kunst. Telkens wanneer u een kort lontje heeft, stel uzelf dan de vraag: “Wat probeert de woede te beschermen?” Neem even de tijd om over het antwoord na te denken.

Leid de oorzaak naar uzelf terug en zoek uit wat de wortel is. Schrijf het op in het dagboek, als dat schijnt te helpen. Door de schuld van de ontvangers af te schuiven, kunt u meer medeleven met hen hebben en een kort lontje temmen dat in werking is getreden. Het is een kwestie van het perspe ctief verleggen en dan de tijd nemen om aan de directe bron van uw problemen of angsten te werken.

3. Licht anderen in en leg uit dat u ernaar streeft om beter te worden

Hoewel u misschien denkt dat u zwakte toont door u kwetsbaar op te stellen, toont u in feite kracht, empathie, en meer potentieel voor groei en resultaten. Deel uw doelen met goede vrienden en familie, en met allen met wie u vaak omgaat of bij wie u een kort lontje hebt.

Leg uit dat u zich bewust bent van deze gewoonte, en dat u actie onderneemt om efficiënter en respectvoller te communiceren en emoties te verwerken om conflicten op te lossen zonder uw toevlucht te nemen tot geweld of harde woorden. Vraag op uw beurt om empathie en geduld, wat ook zal helpen om meer positieve communicatievaardigheden bij te brengen, met hun rol als zowel partner als gedragsmodel.

Geef hen de kans om u iets te leren, op basis van hun eigen kennis en ervaringen. Kanaliseer empathie voor anderen en uzelf, en bedenk dat u ook mens bent en geduld en medeleven verdient. Wees niet uw eigen ergste criticus, want negatieve zelfpraat en zelfachting zullen averechts werken en de vooruitgang vertragen.

Neem een adempauze

En neem een adempauze als u het nodig hebt om af te koelen en moeite hebt om empathie te gebruiken als bron voor oplossing. “Beginnend met mededogen voor uzelf, is de gemakkelijkste manier om veilig te blijven in een situatie met verhoogde woede, te stoppen en weg te lopen,” zegt Tennant. “Het genezen van het toegebrachte trauma of het trauma dat eraan ten grondslag ligt, vereist geduld en genade,” voegt hij eraan toe. Gebruik positieve zelfpraat en geef uzelf de tijd.

Er bestaan hulpmiddelen, boeken en gratis literatuur, en ook professionals – die allemaal kunnen helpen. “Boeken over geweldloze communicatie en oefeningen en spelletjes over leven met empathie kunnen u helpen de hulpmiddelen te versterken om genezing te ondersteunen en gespannen situaties in uw dagelijks leven te vergemakkelijken,” zegt Tennant.

Alle emoties zijn goed

Alle emoties – ook woede, angst, schaamte, verdriet en vreugde – maken deel uit van de menselijke ervaring. “Alle emoties zijn goed, als we ons er eenmaal op afstemmen om er diep naar te luisteren,” zegt Tennant. Streef ernaar emoties gewoon op te merken als ze opkomen, en oordeel zachtjes te erkennen en los te laten, of ze nu goed of slecht zijn. “Vrijwel onmiddellijk zullen wij, bij onszelf of bij anderen, de diepere emoties beginnen te zien die dat korte lontje beschermt,” zegt hij.

Kort lontje door stress

Stress kan een van de leidende factoren zijn voor een kort lontje. Prikkelbaarheid neemt alleen maar toe bij stress en de feedback geeft een feedback loop van nog meer irritatie en ontploffingsgevaar. Wil je weten of je stress hebt kun je nu de stress test doen op onze site

Share.