18 korte- en langetermijn strategieën voor blijvende Stressverlichting

18 Effectieve Stressverlichting Strategieën – Hoe Je Nu En In De Toekomst Stress Kunt Verlichten



158 keer gelezen sinds
13
minuten leestijd
13
minuten leestijd
158 keer gelezen sinds

4
(1)

Stressverlichting in het Dagelijks Leven

Van kleine uitdagingen tot grote crises, stress is een onderdeel van het leven. En hoewel je niet altijd je omstandigheden kunt beheersen, heb je wel controle over hoe je erop reageert. Wanneer stress overweldigend of chronisch wordt, kan het je welzijn beïnvloeden. Daarom is het essentieel om effectieve stressverlichters te hebben die je geest en lichaam kunnen kalmeren.

Enkele effectieve technieken voor stressbeheersing zijn:

  • Begeleide beeldvorming
  • Meditatie
  • Progressieve spierontspanning
  • Diepe ademhaling
  • Een wandeling maken
  • Knuffels
  • Aromatherapie
  • Creativiteit
  • Gezonde voeding
  • Supplementen voor stressverlichting
  • Vrijetijdsactiviteiten
  • Positieve zelfspraak
  • Yoga
  • Dankbaarheid
  • Lichaamsbeweging
  • Prioriteiten evalueren
  • Sociale ondersteuning
  • Stressfactoren elimineren

Zeer Effectieve Tips voor Stressverlichting

Er is geen one-size-fits-all oplossing als het gaat om stressverlichting. Wat voor de één werkt, werkt misschien niet voor de ander. En wat thuis werkt, is misschien geen optie op het werk of in de gemeenschap (dansen in je woonkamer kan helpen, maar dansen in de supermarkt waarschijnlijk niet). Het is daarom belangrijk om verschillende stressverlichtingshulpmiddelen bij de hand te hebben. Dan kun je een strategie kiezen die het beste past bij je huidige omstandigheden.

Snelwerkende Stressverlichtingsstrategieën

Welke strategieën kunnen snel stress verlichten? Een aantal nuttige technieken, zoals diepe ademhaling en meditatie, zijn snelwerkende hulpmiddelen die je overal en altijd kunt doen.

Of je nu op het punt staat om een sollicitatiegesprek te voeren of je overweldigd voelt door het gedrag van je kind op de speelplaats, het is belangrijk om stressverminderende hulpmiddelen te hebben die je stress direct kunnen verlagen.

De beste kortetermijnstrategieën:

  • Kunnen overal worden uitgevoerd
  • Vereisen weinig oefening om te beheersen
  • Zijn gratis
  • Bieden onmiddellijke verlichting

Probeer Begeleide Beeldvorming

Begeleide beeldvorming is als een korte vakantie in je geest. Het kan inhouden dat je jezelf voorstelt op je “gelukkige plek”—misschien beeld je jezelf in op een strand, luisterend naar de golven, de oceaan ruikend en het warme zand onder je voelend.

Begeleide beeldvorming kan worden gedaan met een opname waarbij je naar iemand luistert die je door een vredig tafereel leidt. Of, als je eenmaal weet hoe je het zelf moet doen, kun je begeleide beeldvorming zelfstandig beoefenen. Sluit gewoon je ogen voor een minuut en leid jezelf door een vredig tafereel. Denk aan alle zintuiglijke ervaringen die je tegenkomt en laat jezelf voelen alsof je echt daar bent. Open na een paar minuten je ogen en keer terug naar het huidige moment.

18 korte- en langetermijn strategieën voor blijvende Stressverlichting

Mediteer

Meditatie biedt kortetermijn stressverlichting en ook blijvende voordelen voor stressbeheer. Er zijn veel verschillende vormen van meditatie om te proberen – elk is uniek en heeft zijn eigen aantrekkingskracht.

Je zou een mantra kunnen ontwikkelen die je in je hoofd herhaalt terwijl je langzaam diep ademhaalt. Of, je zou een paar minuten kunnen besteden aan mindfulness, wat inhoudt dat je in het moment bent. Let simpelweg op wat je ziet, hoort, proeft, aanraakt en ruikt.

Wanneer je gefocust bent op het hier-en-nu, kun je niet piekeren over iets dat al is gebeurd en kun je je geen zorgen maken over iets in de toekomst. Meditatie en mindfulness vereisen oefening, maar het kan een groot verschil maken in je algehele stressniveau omdat het je terugbrengt naar het heden.

18 korte- en langetermijn strategieën voor blijvende Stressverlichting

Oefen Progressieve Spierontspanning

Progressieve spierontspanning omvat het ontspannen van alle spieren in je lichaam, groep voor groep. Om te oefenen, kun je beginnen met een paar diepe ademhalingen.

Oefen vervolgens met het aanspannen en ontspannen van elke spiergroep, beginnend met je voorhoofd en eindigend bij je tenen. Met oefening leer je spanning en strakheid in je spieren te herkennen en kun je gemakkelijker ontspannen. Elke keer dat je oefent, moet je echter een gevoel van ontspanning door je lichaam ervaren.

Focus op Ademhaling

Alleen al focussen op je ademhaling of de manier waarop je ademt veranderen, kan een groot verschil maken voor je algehele stressniveau. Ademhalingstechnieken kunnen je lichaam en je hersenen in slechts een paar minuten kalmeren.

Het beste nieuws is dat niemand om je heen zal weten dat je ze doet. Dus of je nu in een stressvolle vergadering zit of in een druk theater, ademhalingsoefeningen kunnen de sleutel zijn tot het verminderen van je stress.

Terwijl er veel verschillende ademhalingsoefeningen zijn, zoals karate-ademhaling, omvatten enkele eenvoudige:

  1. Adem in door je neus en kijk hoe je buik zich vult met lucht. Tel langzaam tot drie terwijl je inademt. Hou één seconde vast en adem dan langzaam uit door je neus terwijl je weer tot drie telt.
  2. Adem in door je neus en stel je voor dat je vredige, kalme lucht inademt. Stel je voor dat die lucht zich door je lichaam verspreidt. Terwijl je uitademt, stel je voor dat je stress en spanning uitademt.

18 korte- en langetermijn strategieën voor blijvende Stressverlichting

Maak een Wandeling

Lichaamsbeweging is een fantastische stressverlichter die in enkele minuten kan werken. Een wandeling maken stelt je in staat om van omgeving te veranderen, wat je in een andere gemoedstoestand kan brengen, en brengt de voordelen van lichaamsbeweging met zich mee.

Dus of je nu een wandeling rond het kantoor nodig hebt om een pauze te nemen van een frustrerende taak of je besluit om na het werk een lange wandeling in het park te maken, wandelen is een eenvoudige maar effectieve manier om je geest en lichaam te verjongen.

Krijg een Knuffel van een Geliefde

Fysiek contact kan veel doen om je stress te verlichten. Een knuffel van een geliefde kan vooral voordelig zijn.

Wanneer je iemand knuffelt, komt oxytocine (ook bekend als het “knuffelhormoon”) vrij. Oxytocine wordt geassocieerd met hogere niveaus van geluk en lagere niveaus van stress.

Oxytocine veroorzaakt ook een verlaging van de bloeddruk. Het vermindert het stresshormoon norepinefrine en kan een gevoel van ontspanning teweegbrengen. Wees dus niet bang om een geliefde om een knuffel te vragen als je het nodig hebt. Het is goed voor jullie beiden en het kan een van de eenvoudigste vormen van stressverlichting zijn.

Geniet van Aromatherapie

Aromatherapie heeft echte voordelen voor stressverlichting – het kan je helpen je energieker, meer ontspannen of meer aanwezig in het moment te voelen.

Recent onderzoek suggereert dat bepaalde geuren de hersengolfactiviteit kunnen veranderen en stresshormonen in het lichaam kunnen verminderen.

Dus of je nu geniet van kaarsen, diffusers of lichaamsproducten, overweeg om wat aromatherapie in je dag op te nemen.

Creëer Kunst

In contact komen met je creatieve kant was misschien makkelijk tijdens je jeugd, maar het is nooit te laat om het weer op te pakken als je het contact met je voorliefde voor kunst verloren hebt.

Als tekenen of schilderen niets voor jou is, overweeg dan te kleuren in een kleurboek voor volwassenen. Deze kleurboeken zijn steeds populairder geworden, en dat is niet zonder reden – kleuren kan een geweldige stressverlichter zijn.

Onderzoek toont consequent aan dat kleuren een meditatief effect kan hebben. Een studie vond dat angstniveaus afnamen bij mensen die complexe geometrische patronen inkleurden, wat het een perfecte uitlaatklep voor stressvermindering maakt.

Strategieën voor Stressverlichting op Lange Termijn

Wat kun je doen om mentale stress op de lange termijn te kalmeren? Bepaalde gewoonten kunnen de veerkracht tegen stress bevorderen en het algehele welzijn verhogen. Bijvoorbeeld, mensen die regelmatig sporten of mediteren, worden minder gestrest in het gezicht van een moeilijke uitdaging.

Het is dus belangrijk om een levensstijl te creëren die je helpt stress af te weren en uitdagingen op een gezonde manier aan te gaan.

Eet een Gebalanceerd Dieet

Een slecht dieet kan leiden tot een grotere reactie op stress. Emotioneel eten en grijpen naar voedsel met veel vet en suiker kan een tijdelijk gevoel van verlichting bieden dat bijdraagt aan je langetermijnstress.

Geraffineerde koolhydraten, zoals koekjes en chips, kunnen een piek in je bloedsuikerspiegel veroorzaken. Wanneer je bloedsuikerspiegel daalt, kun je meer stress en angst ervaren.

Het consumeren van een gezond dieet kan je helpen stress op de lange termijn te bestrijden. Voedingsmiddelen zoals eieren, avocado en walnoten ondersteunen de stemming en energiebalans.

Probeer Stressverlichtende Supplementen

Sommige vitamines en supplementen kunnen voordelen hebben voor stressverlichting. Welke vitamines helpen bij stress? Een dagelijkse multivitamine kan helpen voedingsdeficiënties aan te pakken en ervoor zorgen dat je de nodige vitamines en mineralen binnenkrijgt om je op je best te voelen. Andere supplementen die kunnen helpen bij stressverlichting zijn onder meer:

  • Melatonine: Dit natuurlijke hormoon kan helpen je lichaamsritme te reguleren. Beter slapen kan je helpen je minder gestrest te voelen.
  • Ashwagandha: Dit adaptogene kruid wordt verondersteld de veerkracht van het lichaam tegen mentale en fysieke stress te verbeteren.
  • L-theanine: Dit aminozuur is aangetoond stress te helpen verminderen, ontspanning te bevorderen en de slaapkwaliteit te verbeteren.
  • B-vitamines: Sommig onderzoek wijst erop dat B-vitamines kunnen helpen homocysteïneniveaus te verlagen, stress te verminderen en de stemming te verbeteren.

18 korte- en langetermijn strategieën voor blijvende Stressverlichting

Maak Tijd voor Ontspanningsactiviteiten

Ontspanningsactiviteiten kunnen een geweldige manier zijn om stress te verlichten. Toch voelen veel mensen dat hun leven te druk is voor hobby’s, spelletjes, of extra plezier.

Maar tijd maken voor ontspanning in je schema kan essentieel zijn om je op je best te voelen. En als je je beter voelt, presteer je beter, wat betekent dat ontspanningstijd je werktijd efficiënter kan maken.

Of je nu vreugde vindt in het zorgen voor een tuin of het maken van quilts, hobby’s en vrije tijd zijn essentieel om het beste uit je leven te halen.

Ontwikkel een Gewoonte van Positieve Zelfspraak

De manier waarop je tegen jezelf praat, doet ertoe. Harde zelfkritiek, zelftwijfel en catastrofale voorspellingen zijn niet behulpzaam. Als je voortdurend denkt aan dingen als: “Ik heb hier geen tijd voor” en “Ik kan dit niet uitstaan,” zul je jezelf stress bezorgen.

Het is belangrijk om te leren op een meer realistische, meelevende manier met jezelf te praten. Wanneer je jezelf namen noemt of twijfelt aan je vermogen om te slagen, reageer dan met een vriendelijkere innerlijke dialoog.

Positieve zelfspraak kan je helpen een gezondere kijk te ontwikkelen. En een optimistisch en meelevend gesprek kan je helpen je emoties te beheersen en positieve actie te ondernemen.

Beoefen Yoga

Yoga combineert fysieke beweging, meditatie, lichte oefening en gecontroleerde ademhaling – allemaal uitstekende middelen voor stressverlichting.

En hoewel je waarschijnlijk onmiddellijke voordelen zult ervaren van een enkele yogasessie, zul je waarschijnlijk op de lange termijn voordelen ontvangen als je het op een consistente manier in je leven integreert.

Yoga biedt een verscheidenheid aan fysieke, psychologische en spirituele voordelen. Om te beginnen kun je een klas volgen, je inschrijven voor een online programma of een app gebruiken om te beginnen met oefenen.

Uit Dankbaarheid

Dankbaarheid helpt je te herkennen voor alle dingen waarvoor je dankbaar kunt zijn. Of je nu dankbaar bent voor een zonnige dag of dankbaar dat je veilig op je werk bent aangekomen, denk aan alle goede dingen die je in het leven hebt.

Dankbaarheid herinnert je ook aan alle middelen die je hebt om met stress om te gaan, wat heel krachtig kan zijn.

Onderzoeken tonen ook aan dat dankbare mensen een betere geestelijke gezondheid, minder stress en een betere levenskwaliteit genieten.

Dus of je nu besluit het een gewoonte te maken om te identificeren waarvoor je dankbaar bent terwijl je rond de eettafel zit of je besluit elke dag drie dingen op te schrijven waarvoor je dankbaar bent in een dankbaarheidsdagboek, maak dankbaarheid een vaste gewoonte.

Geef Voorrang aan Beweging

Lichaamsbeweging is essentieel voor stressbeheersing en verbetering van de mentale gezondheid. En het goede nieuws is dat er veel verschillende activiteiten zijn die je stress kunnen verminderen.

Word lid van een sportschool, volg een les, of beweeg buiten. Bedenk dat er ook veel verschillende manieren zijn om meer fysieke activiteit in je dag te brengen.

Wandelen, krachttraining, kajakken, hiken en spinning zijn slechts enkele voorbeelden van hoe je stressverlichting kunt vinden.

18 korte- en langetermijn strategieën voor blijvende Stressverlichting

Probleemgerichte Aanpak voor Stressverlichting

De meeste stressverlichters richten zich op het veranderen van je emoties. Maar soms krijg je pas echt verlichting als je de omgeving verandert.

Dit wordt probleemgerichte coping genoemd (in tegenstelling tot emotiegerichte coping). Probleemgerichte coping houdt in dat je stappen onderneemt om de stressor uit je leven te verwijderen (in plaats van te veranderen hoe je over de stressor denkt).

Evalueer Je To-Do Lijsten

Als je probeert 20 uur werk in 16 uur te proppen, ga je stress ervaren. Je werklast verminderen kan essentieel zijn om je dag beter door te komen.

Of dat nu betekent dat je je terugtrekt uit een commissie waar je lid van bent geworden, of dat het inhuren van iemand om een aantal van je huishoudelijke taken te doen betreft,

Je tijdmanagementvaardigheden verbeteren kan je helpen de stressoren die je ervaart te minimaliseren, en beter om te gaan met degenen die je niet kunt vermijden.

Wanneer je in staat bent alles op je ‘to do’-lijst te voltooien zonder de stress van haasten of vergeten, voelt je hele leven gemakkelijker aan.

Zoek Sociale Steun

Het hebben van ondersteunende mensen in je leven is de sleutel tot stressmanagement. Als je emotionele steun en vriendschap mist, is het belangrijk om dit te verkrijgen.

Dat kan betekenen dat je je huidige netwerk benadert. Wellicht kan het in vertrouwen nemen van een familielid of een verre vriend je helpen dichter bij elkaar te komen en je de sociale steun geven die je nodig hebt.

Het kan ook nodig zijn om je netwerk uit te breiden. Sluit je aan bij een organisatie, bezoek een steungroep of zoek professionele hulp als je in je leven een tekort hebt aan ondersteunende mensen.

Schrappen Wat Stress Toevoegt

Soms is de beste manier om je stress te verminderen iets uit je leven te schrappen. Verwijder de dingen die bijdragen aan je stress, zodat je meer vrede kunt ervaren.

Het nieuws kijken, constant verbonden zijn met je digitale apparaten, alcohol drinken en te veel cafeïne consumeren zijn slechts een paar van de dingen die meer stress aan je leven kunnen toevoegen. Het maken van enkele veranderingen in je dagelijkse gewoonten kan cruciaal zijn om je beter te voelen.

Een Woord van GoodFeeling

Het vinden van de beste stressverlichtingsstrategieën kan wat experimenteren vereisen. Sommige strategieën hebben ook oefening nodig.

Maar het is belangrijk om te blijven zoeken naar de hulpmiddelen die je helpen het leven met zijn onvermijdelijke ups en downs op een gezonde manier te beheren. Stress op een beheersbaar niveau houden is belangrijk voor je algehele welzijn.

Hoe vond je dit artikel?

Klik op een ster om deze te beoordelen!

Gemiddelde waardering 4 / 5. Stemtelling: 1

Tot nu toe geen stemmen! Wees de eerste die dit bericht waardeert.

Factchecking: Nick Haenen | Spelling en grammatica: Sofie Janssen


Zoeken

Gerelateerde Artikelen

Persoonlijkheidstesten

Emotionele Intelligentie Test
Spiritualiteit Test
Persoonlijkheidstest op Goodfeeling.nl