Meditatie oefening 1

Meditatie oefening 1



713 keer gelezen sinds
3
minuten leestijd
3
minuten leestijd
713 keer gelezen sinds

0
(0)

Met meditatie oefening 1 is het de bedoeling is dat je aandachtig je ademhaling gaat tellen.

Dat klinkt eenvoudiger dan het is, omdat je instinctmatig alles in je leven onder controle wilt hebben. Dat gaat voor het ademhalen nauwelijks op. Er zijn ook momenten die je niet kan besturen, maar dat voelt vreemd en onnatuurlijk aan en dan ben je niet aandachtig genoeg.

Om aandachtig je ademhaling te tellen, moet je jezelf concentreren op het tellen terwijl je rustig door ademt, hoewel deze oefening gebaseerd is op de ademhaling moet je goed begrijpen dat het geen ademhalingsoefeningen zijn. Je mag de normale ademhaling niet forceren. Je hoeft je ademhaling ook niet te sturen, ook het tellen hoeft niet gestuurd te worden.

  • Er is ademhaling.
  • Er is tellen.

Zie het wel los van elkaar, want ademen vereist geen concentratie en het tellen juist weer wel.

Als je slaapt, gaat je ademhaling ook vanzelf, zo komen de lichamelijke functies tot rust. Bij deze oefening komen echter ook je geestelijke functies tot rust, terwijl die tijdens slapen juist heel actief zijn. Het moeilijkste wat je tegen komt tijdens deze oefening zal zijn om overal af te blijven. Probeer ook niets te verdringen. Laat je gedachten maar rustig opkomen en ze zullen verdwijnen zoals ze gekomen zijn.

Je aandacht bij het tellen houden is het enige houvast dat je hebt. Als een rots in zee zit je helder en geconcentreerd. Je telt je ademhaling van 1 tot 10 en dan begin je weer bij 1. Dat zal best lukken zo’n 2 minuten, maar dan betrap je jezelf op gegeven moment dat je niet meer aan het tellen bent. Denk er aan het is een oefening. Wanneer je jezelf betrapt bij de 7e, 11e of de 24e tel van je ademhaling begin je gewoon weer bij 1

Belangrijk is dat je niet moet proberen iets te bereiken, ook moet je niet proberen je geest leeg te maken, want dat is onzinnig. Je kunt net zo goed een rijdende trein proberen tegen te houden, daar is geen beginnen aan. Probeer alles wat opkomt te verwelkomen, angst, agressie, rust, mooie dingen, prachtige kleuren, heerlijke muziek, maar ook verdriet en nare herinneringen.

Laat het over je heen komen. Maar:

  • verzet je er niet tegen
  • ook niets weg drukken
  • vooral niets vasthouden

Beschouw het als een storm, de rukwinden zijn je emoties.

Dit alles is oppervlakkig, je eigenlijke natuur bevindt zich onder die oppervlakte, daar is het heel rustig en kalm..

Deze meditatie oefening is de 1e stap, om dit als ervaring mee te maken. Probeer je eerst goed voor te bereiden. Theorie natuurlijk niet voldoende. Je hebt ervaring nodig, daarom ga je nu beginnen om die ervaring te krijgen. Je gaat als het ware op pad.

Regelmatig Meditatie oefening 1 doen voor de beste resultaten

Door deze oefening regelmatig te doen, krijg je ervaring in het verwerven van bewustwording van wie of wat je bent en wie of wat je vervolgens wil zijn. Vind je de kloof daarin te groot, doe je het beetje bij beetje.
Wanneer je eenmaal die eerste stap hebt gezet, gaat alles veel makkelijker. Net als met alles in je leven, dus dat geldt ook voor deze oefening in het algemeen en voor meditatie in het bijzonder.

Bron: Youtube video

Hoe vond je dit artikel?

Klik op een ster om deze te beoordelen!

Gemiddelde waardering 0 / 5. Stemtelling: 0

Tot nu toe geen stemmen! Wees de eerste die dit bericht waardeert.

Omdat je dit bericht zo kon waarderen.. Zou je het willen delen?

Volg ons op sociale media!

Het spijt ons dat dit bericht niet nuttig voor je was!

Vertel ons hoe we dit bericht kunnen verbeteren?

Factchecking: Nick Haenen | Spelling en grammatica: Sofie Janssen


Gerelateerde Artikelen:

Wat- en Waarvoor zijn Cacao Ceremonies?

Wat- en Waarvoor zijn Cacao Ceremonies?

20 mei 202489 views10 min leestijd
Waarom ADHD Een Voordeel Kan Zijn Bij Mediteren

Waarom ADHD Een Voordeel Kan Zijn Bij Mediteren

30 april 202428 views12 min leestijd

Zoeken