Tieners Aan Het Keto Dieet In 2022: Is Het Ketogeen Dieet Veilig Voor Teenagers? 2022 • GoodFeeling

Tieners aan het Keto Dieet in 2022: Is het ketogeen dieet veilig voor teenagers?

0

Adolescentie of tienertijd is de overgangsfase van groei en ontwikkeling tussen kindertijd en volwassenheid. Het is een tijd van groeispurten en puberteitsveranderingen. Gezond eten is een integraal onderdeel van een gezonde levensstijl en is iets wat al op jonge leeftijd geleerd moet worden.

De stijgende percentages zwaarlijvigheid hebben tieners en kinderen over de hele wereld getroffen. In de afgelopen twee tot drie decennia zijn de percentages van zwaarlijvigheid bij adolescenten meer dan verdubbeld, en bijna een derde van de tieners en kinderen heeft nu obesitas of overgewicht. Tieners met overgewicht lopen later in hun leven meer kans op gezondheidsproblemen zoals diabetes, hartziekten en kanker. 

Verschillende stukken onderzoek die in dit verband zijn uitgevoerd hebben ook ontdekt dat tieners met overgewicht of obesitas ook meer kans lopen op pesterijen, angst, depressie en problemen met hun gevoel van eigenwaarde. 

Tieners hebben wel wat andere voedingsbehoeften dan volwassenen, maar nogal wat studies tonen aan dat koolhydraatarme diëten relatief veilig en effectief zijn. Hier s een blik op het onderzoek naar koolhydraatarme diëten voor oudere kinderen en adolescenten.

Wat houdt een Keto Dieet in?

Dieetschema’s waarin een lage koolhydraat consumptie centraal staat, zoals het ketogene dieet, worden al lang wetenschappelijk in verband gebracht met snel vet smelten en aanhoudend gewichtsverlies

Het ketogeen dieet kwam aanvankelijk rond 1920 in de schijnwerpers als behandeling voor epilepsie onder medisch toezicht. Meer recent is keto een populair dieet voor gewichtsverlies geworden. Een ketogeen dieet is een koolhydraatarm, vetrijk dieet. Het is een dieet op basis van eiwitten dat het lichaam aanzet tot het verbruiken van vetten in plaats van zetmeel om vitaliteit te produceren. 

Ketose is het stuwende mechanisme van het ketogeen dieet, en de concepten erachter zijn vrij eenvoudig. Als je lichaam verstoken is van voldoende koolhydraten om voor energie te verbranden, begint het vet te verbranden, wat keton vorming tot gevolg heeft en gebruikt wordt om kracht te putten voor alle activiteiten; dit proces staat bekend als Ketose.

Dus, wat houdt een ketogeen dieet precies in? Hier zijn een paar hoofdzaken:

  • Vlees, vette vis: Snuffel in een assortiment vetarme bron van eiwitten – waaronder eieren, bonen, gevogelte zonder vel, vis, mager vlees, ongezouten noten, zaden, en soja artikelen. Als je vlees eet, eet dan wit vlees, in elk geval meerdere malen regelmatiger dan rood vlees. 
  • Eieren samen met zuivelproducten zoals magere, magere melk, kaas en kwark.
  • Avocado’s, gezonde oliën, specerijen: Sommige gezonde specerijen zoals kurkuma, gember, koriander, zwarte peper, enz. moeten worden geconsumeerd.

Aan de andere kant zijn hier voedingsmiddelen die typisch vermeden worden:

  • Bonen/peulvruchten, wortelgroenten, de meeste vruchten
  • Granen, zetmeel
  • Alles wat te veel suiker bevat, veel koolhydraten bevat, of “dieet” is (te veel bewerkt): Probeer je inname van trans- en verzadigde vetten, bewerkt vlees, en onnodige suikers uit te bannen.

Waarom kiezen mensen ervoor keto te zijn of hun kinderen keto op te voeden?

Velen kiezen voor een keto levensstijl omdat het een effectieve manier is gebleken om risicofactoren voor ziekten te verlagen en gewicht te verliezen, zoals in talrijke studies wordt geschetst:

  • Een koolhydraatarm dieet kan je bloed triglyceriden verlagen
  • Het regelt de optimale werking van lichaamsorganen en -weefsels.
  • Het helpt bij het op peil houden van een gezond gewicht en helpt de toename van buikvet te voorkomen.
  • Eiwit kan het hongergevoel verminderen en overeten voorkomen. 
  • Het is essentieel voor het onderhoud van gezonde botten, spieren, ligamenten, huid en bloed.
  • Een dieet op basis van eiwitten helpt ook om de productie en effectieve optimalisatie van chemische enzymen en hormonen in evenwicht te brengen.
  • Een koolhydraatarm dieet kan leiden tot een verhoging van het bloedgehalte van het “goede” HDL cholesterol.
  • Voor mensen met diabetes en insulineresistentie kan het verminderen van koolhydraten de insuline- en bloedsuikerspiegel verlagen.
  • Een koolhydraatarm dieet zoals keto kan een effectieve manier zijn om de bloeddruk te verlagen.

Ook hebben keto en koolhydraatarme diëten in studies bewezen gunstig te zijn voor de behandeling van kinderen met epilepsie. Dezelfde eetstijlen worden nu bestudeerd op hun effect op andere hersenaandoeningen, waaronder Alzheimer, dementie en de ziekte van Parkinson.

Is Keto Dieet veilig en effectief voor tieners?

Er zijn verschillende studies die de werkzaamheid van het ketogeen dieet bij adolescenten hebben bewezen. Eén studie ontdekte dat van een groep adolescenten die het ketogeen dieet volgden, 60 procent aanzienlijk gewichtsverlies ondervond. 

Verrassend genoeg koos slechts ongeveer 22 procent van de deelnemers ervoor om het dieet te staken vanwege het strikte dieet. Een verrassend resultaat van het dieet was een drastische vermindering van het aantal aanvallen; de lijners meldden een vermindering van 50-90 procent van het aantal aanvallen na het volgen van het ketogeen dieet.

Zijn er dan geen neveneffecten?

De studies die in dit verband werden uitgevoerd suggereren dat de gemiddelde tiener misschien geen enorm verschil zal zien, maar dat sommige tieners dramatisch betere resultaten kunnen hebben met koolhydraatarm dieet. Wat de veiligheid betreft, waren de meest voorkomende bijwerkingen in de koolhydraatarme groep constipatie/diarree en hoofdpijn, die niet ernstig zijn en aan de mildere kant. 

Notitie: Voordat je drastische veranderingen in je dieet aanbrengt, is het altijd raadzaam een diëtist of een medisch deskundige te raadplegen. 

Voordat met het dieet wordt begonnen, bekijkt de arts het bloedonderzoek van de patiënt en houdt rekening met andere factoren. De soorten en hoeveelheden voedsel worden zorgvuldig gekozen en gecontroleerd. De patiënten werken nauw samen met een diëtiste. Niet alle patiënten met een aanvalsstoornis zijn goede kandidaten voor het ketogeen dieet. Overleg altijd eerst met je arts.

Welk dieet doet het beter: Vetarm of Koolhydraatarm?

De adolescenten in beide groepen verloren een aanzienlijke hoeveelheid gewicht, maar ze vonden geen verschil tussen de koolhydraatarme en de vetarme groep, noch in gewichtsverlies, noch in honger/volheidgevoel.

Maar… Sommige studies hebben er ook op gewezen dat koolhydraatarme diëten het iets beter lijken te doen dan vetarme diëten. Hoe? Laten we eens kijken naar enkele resultaten.

  • Het heeft verhoudingsgewijs een hoog eiwitgehalte dat de spieropbouw bevordert en je langer vol houdt.
  • Door de honger smorende effecten van het koolhydraatarme dieet
  • Deze variabelen kunnen helpen iemands calorie-opname te verminderen. Dat betekent dat je aan het eind van de dag uiteindelijk minder calorieën verbruikt. 
  • Eén benadering om het goede cholesterolgehalte te verhogen is meer vet te eten. Daarom is het te verwachten dat koolhydraatarm afslanken, omdat het meer vet bevat.
  • Het niveau van triglyceriden gaat route omlaag. Polsslag en glucosespiegel dalen bovendien aanzienlijk.
  • Een studie rond 55 zwaarlijvige tieners, in de leeftijd van 12-18 jaar, vond dat koolhydraatarme en vetarme diëten ongeveer evenveel gewichtsverlies opleverden, maar dat koolhydraatarme diëten insulinegevoeligheid verbeterden waar vetarme diëten dat niet deden. Insulinegevoeligheid is een goede maatstaf voor hoe goed je lichaam koolhydraten verwerkt, dus dat is een goed teken voor een betere bloedsuikerbeheersing.
  • Een groot deel van het vet dat bij een koolhydraatarm dieet verloren gaat, is afkomstig uit de buikstreek en de lever. Dit soort vetzuur ophoping is het gevaarlijke instinctieve vet dat zich in en rond de organen ontwikkelt en verergering en ziekte aanjaagt.
Tieners keto dieet

Wat is de conclusie van deze studies?

Geen van de studies meldde ernstige bijwerkingen van een keto-dieet bij adolescenten, en in al deze studies was koolhydraatarm op zijn minst gelijk aan een typisch vetarm “gezond” dieet voor tieners. Op zijn minst suggereert dit dat koolhydraatarme diëten net zo goed zijn als klassieke afslankdiëten en net zo veilig.

Waarom het keto dieet niet voor kinderen?

Het keto dieet wordt niet aanbevolen voor gewichtsverlies bij kinderen omdat het de koolhydraten ernstig beperkt, en kinderen hebben koolhydraten nodig om geestelijk en lichamelijk actief te zijn. Kinderen met een gezond, uitgebalanceerd dieet moeten meestal ongeveer 130 gram koolhydraten per dag eten.

Daarentegen beperkt het keto dieet de koolhydraten tot ongeveer 20-30 gram per dag. Als ouders niet met een ketogeen dieet voor hun kinderen willen beginnen, is het toch aan te bevelen dat kinderen met overgewicht hun koolhydraten zoveel mogelijk tot complexe koolhydraten beperken. Complexe koolhydraten (zoals die in volkorenbrood en zilvervliesrijst) doen er langer over om te verteren, wat hongergevoel kan helpen voorkomen. 

Bij kinderen met overgewicht moet bovendien de toegang tot suikerrijke traktaties zoals frisdranken, gebak en lekkernijen waarin witte suiker verwerkt is beperkt worden, omdat deze voedingsmiddelen door hun hogere aantal calorieën vaak gewichtstoename veroorzaken. 

Het eten van gezond voedsel is essentieel op elke leeftijd, maar het is vooral belangrijk voor tieners. Omdat je lichaam nog in de groei is, moet je voldoende voedsel van goede kwaliteit en de juiste soorten eten om aan je energie- en voedingsbehoeften te voldoen. 

Tiener zijn kan leuk zijn, maar het kan ook problematisch zijn als je lichaamsvorm verandert. Deze lichamelijke veranderingen kunnen moeilijk zijn om mee om te gaan als ze niet zijn wat je ervan verwacht. Er kan druk van vrienden zijn om er op een bepaalde manier uit te zien of te zijn, en dat kan invloed hebben op de voedingsmiddelen die je eet. 

Hier is een gids om je te helpen de waarde te begrijpen van wat je eet:

  • Brood, granen en graanproducten zijn koolhydraten die energie leveren voor je hersenen en spieren. Ze zijn ook een uitstekende bron van vezels en B-vitamines. Zonder voldoende koolhydraten kun je je moe en uitgeput voelen. Probeer bij elke maaltijd wat koolhydraten op te nemen.
  • Fruit en groenten bevatten veel vitaminen en mineralen die je immuunsysteem helpen oppeppen en voorkomen dat je ziek wordt. Ze zijn ook essentieel voor een gezonde huid en ogen. Het is aan te bevelen om twee porties fruit en vijf porties groenten per dag te eten.
  • Vlees, kip, vis, eieren, noten en peulvruchten (b.v. bonen en linzen) zijn goede bronnen van ijzer en eiwit. IJzer is nodig om rode bloedcellen te maken, die zuurstof door je lichaam vervoeren. 
  • Voedingsmiddelen met zuivel, zoals melk, kaas en yoghurt, helpen bij de opbouw van botten en tanden en zorgen ervoor dat je hart, spieren en zenuwen goed blijven werken. Je hebt drie en een halve portie zuivel per dag nodig om aan je behoeften te voldoen.
  • Overeten van vet en olie kan ertoe leiden dat je aankomt. Probeer oliën in kleine hoeveelheden te gebruiken voor koken of saladedressings. Andere vetrijke voedingsmiddelen zoals chocolade, chips, gebak en gefrituurd voedsel kunnen je gewicht doen toenemen zonder je lichaam veel voedingsstoffen te geven.
  • Vloeistoffen zijn ook een essentieel onderdeel van je dieet. Drink water samen met elektrolyten om gehydrateerd te blijven, zodat je je niet zo moe of dorstig zult voelen. Het kan ook helpen constipatie te voorkomen.

Conclusie:

Het volgen van een ketogeen dieet is zowel effectief als veilig bij zwaarlijvige tieners, en heeft geen nadelige effecten op de gezondheid.

Share.

Leave A Reply