11 slechte gewoontes die jouw hersenen geen dienst bewijzen

11 slechte gewoontes die jouw hersenen geen dienst bewijzen en je makkelijk los kunt laten



1635 keer gelezen sinds
5
minuten leestijd
5
minuten leestijd
1635 keer gelezen sinds

0
(0)

We gaan vandaag praten over 11 slechte gewoontes die ernstige gevolgen kunnen hebben voor je hersenen en de meeste daarvan zullen behoorlijk verrassend zijn. In feite is de laatste waar we het over gaan hebben uiterst interessant.

Gewoonte #1: Chronische blootstelling aan slecht nieuws

Hoor je ooit goede dingen in het nieuws? Het is gevuld met veel angst, rampspoed en negativiteit. Slecht nieuws: alles gaat eindigen. Je moet naar binnen gaan, onder je bed kruipen en verstoppen omdat onze omgeving te gevaarlijk is om in te leven.

Wat denk je dat dit doet met jouw gezondheid?

Dit verlaagt jouw emotionele toestand; als je eerder blij was en opgewekt, ben je nu angstig of depressief. Er bestaat interessante data die aangeeft dat jouw staat van zijn de structuur en fysiologie van jouw lichaam kan beïnvloeden waardoor jij neuronen kan verliezen of hersenatrofie kan krijgen.

Gewoonte #2: Toxic persoonlijkheden

We zijn allemaal wel eens in deze relaties terecht gekomen waarin onze emotionele toestand daalt, wat ook weer invloed heeft op de fysiologie van onze hersenen. Dus soms is het goed om een lijst te maken van alle mensen met wie je omgaat en degenen die toxic zijn, opzij te zetten. Je wilt mensen die jou ondersteunen en helpen groeien.

Gewoonte #3: Te veel binnen blijven

Het is niet erg gezond om de hele tijd binnen te blijven. Het is uitermate therapeutisch om buiten in frisse lucht en zonnelicht te zijn. Zonlicht geeft niet alleen vitamine D wat essentieel is voor hersengezondheid, maar ook infrarood dat melatonine kan stimuleren.

Deze vorm van melatonine verschilt iets van degene die door jouw hypofyse loopt; deze zit in al jouw cellen en werkt als antioxidant die nog krachtiger is dan glutathion waardoor jij beschermd wordt tegen stress.

Gewoonte #4: Een vetarm, cholesterolarm dieet volgen = goed voor onze hersenen

Als 60% van onze hersenen uit vet bestaat, hebben we dit nodig voor myeline vorming ter bevordering van geleiding tussen neuronen.

Wanneer wij ons vet- of cholesterolgehalte verlagen door bijvoorbeeld statines of een laag vetdieet kan dit leiden tot dementie evenals verminderde emotionele toestanden zoals angst of depressie.

Ook moet er worden opgemerkt dat het nemen van cholesterol noodzakelijk is bij het produceren galzure stoffen welke weer nodig zijn voor de absorptie vitamine ADEK en andere omega-3-vetzuren welke cruciaal zijn voor hersengezondheid.

Gewoonte #5: Een dieet hoog in granen

De aanbeveling van vrijwel alle medische experts is om minstens 60% van ons dieet uit volle granen te laten bestaan.

Echter, het eten van geraffineerde granen kan leiden tot een tekort aan vitamine B1 in de hersenen en daarmee atrofie veroorzaken in de hippocampus, welke verantwoordelijk is voor geheugen- en cognitieve functies.

Daarnaast zijn hele granen niet zo voedzaam als men zou denken; ze bevatten veel omega-6 vetzuren wat ongezond kan zijn voor onze hersenen.

Gewoonte #6: Veel suiker consumeren

Suiker staat bovenaan de lijst van dingen die onze hersenen kunnen beschadigen door uiteindelijk insulineresistentie te creëren.

Dit zal neuronen doen verhongeren aangezien glucose niet langer efficiënt wordt opgenomen bij insulineresistentie en dit kan leiden tot neurodegeneratieve problematiek zoals Alzheimer’s (type 3 diabetes) en atrofie van de hippocampus door een tekort aan vitamine B1.

Gewoonte #7: Snackgewoontes

Snackgewoontes staan gelijk aan afwezigheid van intermitterend vasten. Frequent snacken – zelfs gezonde snacks – kan onbewust problematische situaties creëren voor onze hersengezondheid omdat we intermitterend vasten nodig hebben om neuronen te regenereren.

Het frequent eten zorgt namelijk voor meer insuline resistentie waardoor ook neuron honger ontstaat en verminderde opname van voedingsstoffen die essentieel zijn voor hersengezondheid zoals B-vitaminen.

Gewoonte #8: Hoge stressniveaus

Wanneer men onder chronische hoge mentale stress staat of veel verliezen of verwondingen heeft meegemaakt, kan dit schade aanrichten in het brein. Dit activeert genen in de hersenen die leiden tot degeneratie, ontstekingen en dementie.

Hoge niveaus van cortisol door bijvoorbeeld stress kunnen ook atrofie veroorzaken in de hippocampus, wat weer gepaard gaat met cognitieve problematiek. Ook hier geldt dat een tekort aan vitamine B1 optreedt.

Gewoonte #9: Een te lage mate van stress

Echter is het tegengestelde – nooit enige vorm van stress ervaren – ook niet gezond voor onze hersenen aangezien we dan niet genoeg fysieke activiteit hebben om specifieke genen te activeren ter bevordering van neurale groei.

Er bestaat zoiets als traumatische (positieve) stress welke matiging vereist en hitte therapieën, koude therapieën en hypoxia training op hogere hoogtes; deze intermitterende doses helpen ons sterker te worden en resistent tegen bepaalde situaties zoals intermitterend vasten ook doet.

Gewoonte #10: Verlagen van microben in onze darmflora

Er bestaat een directe connectie tussen onze darmflora en ons brein; hierdoor kan alles wat resulteert in een vermindering van microben in de darmen ook schade aanrichten aan ons brein. Antibiotica en glyfosaat (wat voorkomt in GMO-voedsel) zijn hier voorbeelden van.

Monsanto heeft zelfs een patent op glyfosaat als antibioticum. Het vroeg in het leven blootstaan aan antibiotica kan problematisch zijn voor de hersengezondheid, wat weer te maken heeft met neurotransmitters en B-vitaminen die worden geproduceerd door onze darmflora.

11 slechte gewoontes die jouw hersenen geen dienst bewijzen

Gewoonte #11: Consumptie van graangevoerde dierlijke producten

Er bestaat interessante data die aantoont dat het consumeren van grasgevoerd rundvlees ten opzichte van graangevoerd rundvlees invloed kan hebben op onze hersengezondheid.

Er is namelijk een studie uitgevoerd welke de voedingswaarde van deze twee verschillende soorten rundvlees met elkaar vergeleek en daaruit bleek dat grasgevoerd rundvlees meer phytonutriënten bevatte dan graangevoerd rundvlees.

Hoe vond je dit artikel?

Klik op een ster om deze te beoordelen!

Gemiddelde waardering 0 / 5. Stemtelling: 0

Tot nu toe geen stemmen! Wees de eerste die dit bericht waardeert.

Omdat je dit bericht zo kon waarderen.. Zou je het willen delen?

Volg ons op sociale media!

Het spijt ons dat dit bericht niet nuttig voor je was!

Vertel ons hoe we dit bericht kunnen verbeteren?

Image Not Found

Factchecking: Nick Haenen | Spelling en grammatica: Sofie Janssen


Gerelateerde Artikelen

Zoeken