Magnesium - De Onmisbare Alleskunner

Magnesium – de onmisbare alleskunner

0

magnesiumDe kramp in de benen is waarschijnlijk het bekendste teken van een magnesiumtekort, maar zeker niet het enige. Van vermoeidheid tot depressie tot ontsteking, er is van alles een beetje. Tegenwoordig hebben steeds meer mensen last van een magnesiumtekort. De meesten weten het niet eens. Een ontwikkeling waarbij industriële landbouw en de moderne, westerse levensstijl niet geheel onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn

Zonder magnesium zou er geen leven op aarde zijn. Het is net zo essentieel voor mensen als voor planten. In het menselijk lichaam wordt het door elke afzonderlijke cel vereist, het zorgt voor de werking van het zenuwstelsel en het tast zelfs de sterkte van botten aan.

De dagelijkse magnesiumbehoefte is afhankelijk van veel verschillende factoren. Het varieert afhankelijk van leeftijd, geslacht en gewicht, hoewel de informatie over de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid sterk schommelt. De aanbevelingen voor volwassen mensen variëren van 350 mg per dag tot 1200 mg. Hierover zijn de experts het niet eens. Wel is er een verhoogde behoefte aan magnesium bij stress, lichamelijke activiteit of overmatige consumptie van alcohol, zwarte thee of frisdrank.

Een probleem is dat het lichaam niet al het magnesium opneemt dat het uit de voeding haalt. Slechts ongeveer een derde wordt geabsorbeerd uit de darm. Portioneren is ook belangrijk. Magnesium moet in het lichaam worden gebonden zodat het ook gebruikt kan worden. Als er niet genoeg bindende moleculen beschikbaar zijn, wordt er geen magnesium meer opgenomen. Daarom is het beter om het lichaam meerdere keren per dag kleinere hoeveelheden te geven. Studies hebben dat bevestigd. Bij een dagelijkse dosis van 360 mg werd slechts ongeveer 18 procent door het lichaam opgenomen, terwijl dit bij 120 mg ongeveer 35 procent was.

Helaas zijn er steeds meer symptomen van een tekort. Dat heeft ook te maken met de industriële landbouw. De bodems zijn uitgeput en worden zwaarder behandeld met kunstmest die geen magnesium bevat. In combinatie met industrieel geproduceerd voedsel en een onevenwichtige voeding zijn verschijnselen van gebrek het gevolg.

Er zijn verschillende manieren om aan uw dagelijkse magnesiumbehoefte te voldoen. Kortom, een evenwichtige, gezonde voeding met vers bereide voeding is voldoende om een ​​magnesiumtekort te voorkomen. Voedingsmiddelen die rijk zijn aan magnesium zijn bijvoorbeeld pompoenpitten, cacao, quinoa, peulvruchten, noten, zaden (sesam, maanzaad, etc.), groenten, fruit, volkoren brood, havervlokken en amarant.

Maar vooral tegenwoordig is het voor veel mensen niet altijd mogelijk om een ​​evenwichtige voeding te eten. Dit is waar voeding supplementen kunnen helpen. Er is tegenwoordig een ruime keuze. Iedereen moet voor zichzelf uitvinden welke voorbereiding het beste is. Er zijn magnesium supplementen in combinatie met organische zuren (magnesiumzouten) zoals citraat of gluconaat. Er zijn ook veel gemengde bereidingen waarin z. B. vitamines of calcium zijn inbegrepen.

Maar wat Paracelsus eeuwen geleden zei, geldt ook voor magnesium: de hoeveelheid de giftigheid van een stof. Een te hoge dosis kan veel ongewenste bijwerkingen hebben (hartritme stoornissen, misselijkheid, braken, diarree, spierverlamming, bloeddrukdaling, …). De dosering moet daarom altijd strikt worden nageleefd.

Share.