fbpx
anger management

Anger Management: 12 Stappen Om Boosheid Je Constructief Te Gebruiken


660 keer gelezen sinds
6
minuten leestijd
6
minuten leestijd
660 keer gelezen sinds

0
(0)

Door passende anger management technieken kun je je boosheid gebruiken als motivatie voor positieve veranderingen om je heen. Constructieve boosheid houdt deze twee dingen in:
Beslissen waar het is dat je wilt dat je woede je brengt.

Die bestemming bereiken via een stap-voor-stap proces. Voordat je begint, herinner jezelf aan de volgende dingen:

  • Ik moet mijn boosheid doorgronden.
  • Ik moet mijn boosheid relativeren.
  • Ik kan niets doen aan wat er gebeurt is dat mijn boosheid heeft uitgelokt.
  • De situatie die mij boos heeft gemaakt moet worden rechtgezet.
  • Ik moet andere manieren vinden om mijn boosheid te uiten.

Stap 1: Bepaal hoe je je wilt voelen nadat je boos bent geworden

Hoe je boosheid gebruikt is een keuze. Als je ervoor kiest om boosheid constructief te gebruiken zul je over het algemeen nadat je klaar bent met het uiten van je boosheid een beter begrip hebt van de persoon met wie je de boze uitwisseling had. De volgende positieve aspecten zullen zich tonen:

  • Je voelt je beter over die andere persoon.
  • Je dichter voelt bij het oplossen van problemen tussen jou en de ander.
  • Beseffen dat de dingen nooit zo erg waren als je aanvankelijk dacht toen je aanvankelijk boos werd.
  • Voel dat beide partijen zijn weggekomen met het gevoel dat er toch iets goeds is gebeurd.
  • Zorg voor minder conflicten in de toekomst.

Aan de andere kant, als je ervoor kiest om je boosheid destructief te gebruiken, moet je het tegenovergestelde resultaat verwachten – meer conflicten in de toekomst, meer spanning tussen jou en de ander, enzovoort.

Stap 2: Erken je boosheid

Een eenvoudige verklaring volstaat. Wat je wilt doen is de andere partij in het gesprek op de hoogte stellen van het feit dat hier emoties in het spel zijn en dat de emotie die je voelt boosheid is.

Stap 3: Richt je woede op het probleem, niet op de persoon

Richt je op de kwestie die je woede heeft veroorzaakt, niet op de persoon aan de andere kant van die kwestie. Als je woede begint te personaliseren, zal je woede steevast wraakzuchtig worden.

Stap 4: Identificeer de bron van je woede

Deze stap is een gemakkelijke. Waarom? Omdat de bron van al je woede bij jezelf ligt! Al je emoties zijn een weerspiegeling van jezelf.
Direct wanneer je de bron van je boosheid in jezelf verinnerlijkt, begin je je meer meester over je boosheid te voelen. De vraag is nu: Verander je je verwachtingen van die ander of maak je voor die ander duidelijk wat die verwachtingen zijn en wat er zal gebeuren als niet aan je verwachtingen wordt voldaan?

Stap 5: Accepteer dat het probleem dat je boos maakte kan worden opgelost

Het oplossen van problemen is veel gemakkelijker dan het fiksen van mensen. Wat je hebt, is een probleem situatie. Probeer optimistisch te blijven. Wees ruimdenkend. Wees niet bang om nieuwe oplossingen te proberen als de oude niet werken.

Stap 6: Probeer de dingen te zien vanuit het perspectief van de ander

Boosheid is zo subjectief dat het moeilijk is om er voorbij te kijken, om jezelf in de schoenen van de ander te plaatsen. Maar de situatie zien vanuit het perspectief van de ander is een van de meest essentiële stappen om boosheid constructief te gebruiken.

De gemakkelijkste manier om te begrijpen waarom de ander denkt, voelt of handelt zoals ze doet, is om zijn inbreng uit te nodigen. Als je de ander niet de kans geeft om je te vertellen waar ze vandaan komt, blijf je achter met speculeren – en de kans is groot dat je verkeerd gokt.

Stap 7: Werk samen met de andere partij

Schakel de medewerking in van de persoon op wie je boos bent bij het oplossen van je probleem. Zodra je de verantwoordelijkheid voor het oplossen van een boosheid veroorzakend probleem begint te delen, neemt de intensiteit van je boosheid af.

Stap 8: Houd steeds een beschaafde toon aan

Wat je in woede zegt, is niet wat problemen veroorzaakt – het is de toon waarop je het zegt.

Als je een beschaafde toon in je gesprek kunt aanhouden, zul je merken dat actief luisteren naar de persoon met wie je boos bent gemakkelijker is – het is ook gemakkelijker om je boodschap aan die persoon over te brengen. Door jouw toon te verlagen zal hij op zijn beurt de andere verlagen.

Stap 9: Vermijd respectloos gedrag

Er zijn duidelijk een aantal dingen – gebaren, gedragingen – die je moet vermijden als je boosheid constructief wilt gebruiken.

Stap 10: Wees niet bang om een time-out te nemen

Wees niet bang om tegen de ander te zeggen: “Ik denk dat we nu zo ver zijn gegaan als we kunnen met deze kwestie, maar ik denk echt dat we onze discussie op een later tijdstip moeten voortzetten. Ben je het daarmee eens?” Sommige kwesties duren langer om op te lossen dan andere.

Stap 11: Maak er een tweerichtingsgesprek van

Als het erom gaat je boosheid op een constructieve manier aan te pakken, moet je de ander ook een beurt geven. Wraakzuchtige woede en gewoon “stoom afblazen” betrekken de andere partij niet, behalve als het voorwerp van je woede. Je probeert in dit geval iets anders te doen.

Stap 12: Erken dat je vooruitgang hebt geboekt

Oude slechte gewoonten zoals wraakzuchtige woede zijn moeilijk te overwinnen. Dus als je probeert om woede constructiever te gaan gebruiken, is het belangrijk om te erkennen wanneer er ergens vooruitgang wordt geboekt. Vraag de ander dan of hij ook vindt dat er vooruitgang is geboekt.

Je hoopt natuurlijk dat er positief gereageerd gaat worden. Maar als dat niet gebeurt, is dat ook goed. Misschien veranderen ze in de toekomst nog wel van gedachten. Het belangrijkste is dat je dan niet boos wordt omdat zij het niet met je eens zijn! Zou hou je de macht in eigen handen.

Veelgestelde Vragen

Hoe kan ik mijn boosheid constructief gebruiken?

Door je boosheid te begrijpen en te richten op het probleem in plaats van de persoon, kun je boosheid omzetten in motivatie voor positieve veranderingen.

Wat is de eerste stap in anger management?

De eerste stap is bepalen hoe je je wilt voelen nadat je boos bent geworden. Dit helpt je om je boosheid constructief te gebruiken.

Waarom is het belangrijk om je boosheid te erkennen?

Het erkennen van je boosheid informeert de andere partij dat emoties een rol spelen in het gesprek, wat kan helpen bij het oplossen van het conflict.

Hoe kan ik mijn boosheid richten op het probleem en niet op de persoon?

Focus op de kwestie die je boos maakt, niet op de persoon. Dit voorkomt dat je boosheid wraakzuchtig wordt en helpt bij het vinden van een oplossing.

Waarom is het nuttig om een time-out te nemen tijdens een conflict?

Een time-out helpt om de spanning te verminderen en geeft beide partijen de tijd om na te denken, wat leidt tot een effectievere oplossing van het probleem.

Klik op een ster om dit artikel te beoordelen!

Gemiddelde waardering 0 / 5. Stemtelling: 0

Tot nu toe geen stemmen! Ben jij de eerste dit bericht waardeert?

Fact checking: Nick Haenen, Spelling en grammatica: Sofie Janssen

Fact checking: Nick Haenen
&
Spelling en grammatica: 
Sofie Janssen

Image Not Found