8 Hardnekkige Vitamine Mythes Op De Proef Gesteld

8 Hardnekkige vitamine mythes op de proef gesteld

0

vitamine mythesEr doen veel meningen en mythen over vitamines de ronde op het internet. Maar niet alles klopt altijd.

Er is wat verwarring over vitamines, vooral in het internettijdperk waar er zoveel verschillende meningen zijn. Vandaag bekijken we enkele van de meest voorkomende vitamine mythes.

Vitamine mythes: als ik vitamines neem, hoef ik me geen zorgen meer te maken over goed eten of voldoende bewegen

Voedingssupplementen – er is een reden voor deze naam. Ze zijn een aanvulling op een gezonde levensstijl, maar kunnen deze niet vervangen. Gezonde voeding en regelmatige lichaamsbeweging zijn nog steeds enorm belangrijk en zijn de beste manieren om lang gezond te blijven en ziekte te voorkomen.

Mythe: het is het beste om vitamines op een lege maag te nemen

Dat is niet waar. Het is het beste om vitamines te nemen zoals voorgeschreven. Meestal is dit bij een maaltijd, omdat het voor het lichaam gemakkelijker wordt opgenomen.

Mythe: Regelmatige buitenactiviteiten zijn genoeg voor mijn lichaam om voldoende vitamine D binnen te krijgen.

Dat hangt er altijd van af. Feit is dat de huid boven de 51 breedtegraad (hoogte Leipzig) in de winter geen vitamine D kan aanmaken, ook niet tijdens de lunch, omdat de invalshoek van de zonnestralen simpelweg te klein is. Een veilige synthese van vitamine D door de huid kan alleen het hele jaar door ten zuiden van 37 graden noorderbreedte (hoogte Sicilië) worden gegarandeerd. De moderne levensstijl, waarbij we het grootste deel van de dag binnen doorbrengen, doet de rest. In Midden-Europa is het dus mogelijk dat het lichaam niet genoeg vitamine D aanmaakt.

Mythe: natuurlijke vitamines uit voedsel zijn beter dan synthetische vitamines

Het is een feit dat het lichaam het verschil tussen natuurlijke en synthetische vitamines niet kan zien. Het grote verschil is dat je niet alleen vitamines binnenkrijgt via je voeding, maar ook een groot aantal fyto chemicaliën, vezels en dergelijke, wat niet het geval is bij synthetische vitamines.

Vitamine mythes: voedingssupplementen hebben geen houdbaarheidsdatum

Dit is fout. Alle voedingssupplementen, zowel in tablet- of capsule vorm als vloeibaar, kunnen vervallen. Dit betekent niet dat het innemen van verlopen supplementen even schadelijk is, maar de effecten worden in ieder geval verminderd. De beste manier om je te oriënteren is de houdbaarheidsdatum.

Mythe: je kunt geen overdosis vitamines nemen

Het is een mythe. Er zijn water- en vet oplosbare vitamines. In water oplosbare vitamines, zoals vitamine C, worden gewoon weer uitgescheiden als het lichaam te veel binnenkrijgt. Overdosering is moeilijk (maar niet onmogelijk). In vet oplosbare vitamines, zoals. B. Vitamine A en E worden opgeslagen in het vetweefsel van het lichaam. Overdosering kan hier sneller gebeuren. Volg dus altijd de informatie op de producten en overschrijf de aanbevolen dagelijkse dosis niet.

Vitamine mythes: Vitamine C beschermt tegen verkoudheid

Helaas is dit niet waar. Vitamine C draagt ​​in het algemeen bij tot de normale werking van het immuunsysteem (fysieke afweer). Onderzoek heeft echter aangetoond dat het nemen van vitamine C verkoudheid niet voorkomt.
Tegelijkertijd toonden de onderzoeken echter aan dat vitamine C vooral gunstig is voor mensen tijdens en na intensieve lichamelijke activiteit (zoals sport) om een ​​normale functie van het immuunsysteem te behouden.

Mythe: mijn arts hoeft niet te weten welke supplementen ik gebruik

Dit is fout. Als een arts u vraagt ​​of u momenteel medicijnen gebruikt, is het waarschijnlijk veilig om ze op te noemen. Maar vermeld je de supplementen die je neemt? Dat klinkt misschien niet als belangrijke informatie, maar dat is het wel. Er zijn medicijnen die minder effectief of zelfs gevaarlijk kunnen zijn als ze samen met bepaalde supplementen worden ingenomen. Vertel dit daarom altijd aan uw arts, zodat hij u de juiste medicatie kan voorschrijven.

Share.