Een voorbeeld nemen aan deze Deense kunst van gezelligheid kan zeker een goede manier zijn om aan zelfzorg te doen.

What-Is-Hygge wintertijd
Hygge beoefenen gaat over dingen doen waarvan we weten dat ze goed zijn voor het verlagen van stress en het bevorderen van welzijn, van het drinken van warme, rustgevende dranken tot tijd doorbrengen met mensen om wie we geven.

Mensen hebben het al een paar jaar over “hygge”. Het is het Deense woord voor gezelligheid of je warm, comfortabel en veilig voelen, volgens het Cambridge Dictionary. Het was al in 2016 dat The New Yorker meldde dat het het “jaar van hygge was.”

En wellness experts zeggen dat als je je nog niet bij de trend hebt aangesloten deze koudere weermaanden de perfecte tijd zijn om dat te doen.

Hygge is een manier van leven

Het is niet zozeer een activiteit die je zomaar doet Hygge is meer een manier van leven, een die gewone momenten bijzonder, aangenaam en betekenisvol maakt, volgens Meik Wiking, CEO van het Happiness Research Institute en de auteur van The Little Book of Hygge: Danish Secrets to Happy Living.

Het concept hygge gaat over het creëren van een gezellige, troostende fysieke omgeving: kaarsen aansteken, knuffelen met zachte dekens en warme, rustgevende drankjes nuttigen. Maar het is ook (en misschien nog wel belangrijker) een mentaliteit en een filosofie, legt Wiking uit.

“Hygge gaat over een sfeer en een ervaring, in plaats van over dingen,” zegt Wiking. Hygge gaat ook over het creëren van een troostende sociale en emotionele omgeving voor jezelf, het gaat over met wie je jezelf kiest te omringen en wat je kiest te doen.

“Het gaat om het samenzijn met de mensen van wie we houden, een gevoel dat we veilig zijn, dat we afgeschermd zijn van de wereld en onszelf toestaan onze waakzaamheid te laten zakken,” zegt Wiking.

De hygge-mentaliteit is aantrekkelijk

Het is niet alleen het koelere weer dat het aannemen van een hygge-mentaliteit aantrekkelijk kan maken; het is een manier om goed voor jezelf te zorgen in een tijd vol met allerlei wereldwijde stress factoren en negatieve nieuwscycli, zegt Holly Schiff, PsyD, een in Connecticut gevestigde gediplomeerd klinisch psycholoog voor Jewish Family Services of Greenwich.

“In deze tijd van onzekerheid en stress verlangen we naar consistentie, voorspelbaarheid en een gevoel van controle,” legt Schiff uit. Als zodanig merkt ze op dat hygge praktijken en de nadruk op zelfzorg mensen kunnen helpen controle uit te oefenen temidden van oncontroleerbare omstandigheden.

Het woord Hygge kan gebruikt worden als zelfstandig naamwoord, werkwoord en bijvoeglijk naamwoord. “Hygge” betekent zowel in het Deens als in het Noors “gezelligheid”, en is uiteindelijk afgeleid van het Oud Noors. Als concept en culturele gewoonte werd hygge in de 19e eeuw populair in Denemarken als een viering van comfortabele gezelligheid tijdens de lange, donkere Scandinavische winters, aldus Wiking.

De voordelen van hygge en waarom het een vorm van zelfzorg is

Hygge kan een deel van de reden zijn waarom Denemarken consequent tot de gelukkigste landen ter wereld behoort, naast Finland, Noorwegen en Zwitserland (deze ranglijsten komen uit het jaarlijkse World Happiness Report).

Hygge ervaren vermindert naar verluidt stress en verbetert het emotionele welzijn, hoewel er geen wetenschappelijk onderzoek is dat de voordelen van de praktijk als geheel onderzoekt. “De steun voor hygge komt van de onafhankelijke componenten – het is niet getest als een geheel van omgevingscondities,” merkt Sally Augustin, PhD, milieu- en ontwerp psycholoog en directeur van het in Chicago gevestigde ontwerpbureau Design With Science op. Dr. Augustin’s werk richt zich op het gebruik van design op wetenschappelijk onderbouwde manieren om cognitieve, emotionele en fysieke ervaringen te verbeteren.

Bijvoorbeeld uit onderzoek gepubliceerd in het februarinummer 2020 van het tijdschrift Ergonomics bleek dat mensen warm, gedimd licht als meer ontspannend ervaren dan helder, wit licht.

Daarnaast zijn er sterke aanwijzingen dat het hebben van koesterende sociale verbindingen (een ander onderdeel van hygge – tijd doorbrengen met vrienden en familie) gunstig is voor de fysieke en emotionele gezondheid. Verschillende van dergelijke studies zijn opgenomen in een review die in 2018 is gepubliceerd in het tijdschrift Annual Review of Psychology.

Verder onderzoek heeft bijvoorbeeld ook aangetoond dat wanneer vrouwen vaker knuffels krijgen van hun partner, zij een hogere niveaus van oxytocine (vaak het “liefdeshormoon” of het “knuffelhormoon” genoemd) alsmede een lagere bloeddruk en hartslag.

De wetenschap heeft ook aangetoond dat het in de buurt zijn van bepaalde geuren (ja, aromatherapie telt mee) ontspanning kan opwekken: Uit een studie uit Japan bleek dat wanneer vrouwen gedurende 90 seconden werden blootgesteld aan lucht doordrenkt met de geur van essentiële olie van rozen of sinaasappel, dit fysiologische ontspanning in hun hersenen teweegbracht en leidde tot een toename van “comfortabel” en “ontspannen” gevoelens.

Verder is het zo dat als wij in een positievere en ontspannen stemming zijn, we beter worden beter in het oplossen van problemen, denken we creatiever, en gaan we beter met elkaar om,” zegt Augustin. Al deze potentiële voordelen van het beoefenen van hygge verklaren waarom en hoe het een methode kan zijn van zelfzorg.

Verder merkt Schiff op dat hygge-principes, waaronder die van zelfzorg, positieve gevolgen kunnen hebben voor de geestelijke gezondheid. Deze omvatten minder stress, minder angst en een betere algemene stemming.

Hoe maak je de hygge levensstijl onderdeel van je leven

Waarom maakt het creëren van een gezellige, uitnodigende, aantrekkelijke omgeving een verschil in termen van ons welzijn? “Het gaat over het creëren van omgevingsstroom en warmte, over je comfortabel en gezellig laten voelen door visuele, ruimtelijke en andere zintuiglijke eigenschappen,” zegt Allen Elkin, PhD, een klinisch psycholoog gevestigd in New York City en auteur van Stress Management for Dummies.

Hoe begin je met het creëren van het hygge-effect? Het is echt aan jou. “Het belangrijkste om te onthouden is dat je omgeving invloed heeft op hoe je je voelt – en je kunt controle nemen over je omgeving en het echt goed maken,” zegt Augustin. Dat “controle nemen” aspect is echt belangrijk, voegt ze eraan toe. “Een van onze fundamentele menselijke motivaties is het gevoel dat we een element van autonomie in ons leven hebben” – dat je opties hebt in termen van wat je doet.

Om dat doel te bereiken, is het van belang dat je je omgeving kunt veranderen.

Daartoe kun je kiezen uit de volgende strategieën om met hygge aan de slag te gaan en het te beoefenen als een vorm van zelfzorg.

Hygge voor thuis

Kies voor sfeerverlichting. Dim thuis de lichten en steek een paar kaarsen aan. Of maak een vuurtje in de open haard als dat veilig kan. Of koop warme amberkleurige lampen voor je lampen en armaturen en “zet aan wat op een bepaald moment gepast is,” stelt Augustin voor.

Begeef je in een kleine kring van goede vrienden. “De belangrijkste sociale relaties zijn hechte relaties waarin je samen met anderen dingen beleeft en ervaart begrepen te worden; waarin je gedachten en gevoelens deelt; en zowel steun geeft als ontvangt,” legt Wiking uit. Dat samenzijn is de essentie van hygge.

Maak het jezelf gemakkelijk. Voeg flanellen of fleece dekens, kussens en kleedjes toe aan je huiselijke omgeving om lekker te kunnen knuffelen. Ga voor casual en draag comfortabele, losse truien, leggings of jeans waarvan je niet bang bent dat ze kreuken, dikke sokken die je voeten warm houden en grote sjaals (een Deense handtekening). “Kies voor zachte texturen die goed aanvoelen tegen je huid,” adviseert Augustin.

Stel een rustgevend slaapkamer ritueel en -ruimte in. Naast een regelmatig slaapschema, raadt Schiff aan je slaapruimte zo comfortabel en gezellig mogelijk te maken, volgens de hygge-filosofie. “Kruip lekker tegen elkaar aan met warme thee, wikkel jezelf in een warme deken, en maak van je slaapkamer de meest ontspannende plek in huis,” stelt ze voor. Probeer ademhalingsoefeningen voor meer ontspanning, zegt ze.

Koken. Eten en drinken zijn een groot onderdeel van de hygge-ervaring. Het gaat om plezier, dus ga je gang en geniet van snoep, gebak, warme chocolademelk, glühwein en andere lekkere dingen. “Weinig dingen dragen meer bij aan de hygge-factor dan de geur van vers gebakken goederen,” zegt Wiking. Dus stroop je mouwen op en bak thuis iets lekkers (alleen of met vrienden). Onthoud: “Hygge food mag dan comfort food zijn,” zegt Wiking, “maar hygge food is ook heel erg slow food” – wat betekent dat een deel van de magie in de bereiding zit.

Bemin het hier en nu. Mindfulness en dankbaarheid zijn belangrijke componenten van hygge, zegt Schiff. Zet je telefoon en andere digitale apparaten uit en concentreer je op het huidige moment. Luister naar muziek die je hart en ziel kalmeert. Steek een kaars aan en verwen jezelf met lekkere geuren die een kalmerend effect hebben (denk aan: lavendel, roos, jasmijn, of bergamot). Lees een leuk boek of speel een leuk bordspel met vrienden of familie. Hygge gaat over het verantwoordelijke, gestreste, misschien overambitieuze deel van jezelf een pauze gunnen, zegt Wiking. Het gaat over vreugde en tevredenheid. “Het gaat over geluk ervaren in eenvoudige dingen en weten dat alles goed komt.”

Geef als eerste je mening

Share.