Welterusten? Tips Voor Een Goede Nachtrust

Welterusten? Tips voor een goede nachtrust

0

boek-7-stappen-perfect-slapenEnquêtes schetsen een zorgwekkend beeld: tot de helft van de vrouwen en een op de vier mannen slaapt vaak slecht. Steeds meer mensen wenden zich tot slaappillen en komen zo in een vicieuze cirkel: als de pil niet wordt ingenomen, slaapt men helemaal niet meer! Het is beter om oude huismiddeltjes of een paar trucjes te proberen voordat je verslaafd raakt …

Laten we eerlijk zijn: wie kan er zo goed slapen?

De dagelijkse stress van het werk en met de familie klinkt nog steeds bezorgd, de veel te warme slaapkamer rond het bed is volledig opgeruimd met kleren, boeken, zakelijke documenten, computer, telefoon… Daarnaast heb je voor het slapengaan echt zelf gegeten, heeft al weken geen beweging gemaakt en de straatlantaarn en volle maan flikkeren van buiten recht in het gezicht. – Laten we eerlijk zijn: wie kan er zo goed slapen?

Afgezien van de externe omstandigheden die moeten worden weggewerkt (’s avonds licht en weinig eten, de slaapkamer opruimen en ventileren, aan duursport doen en zonwering plaatsen…) blijven stress en rusteloosheid bestaan ​​- het rijk van dromen lijkt onbereikbaar.

Vaak wijzen nervositeit en slapeloosheid, ondanks oververmoeidheid, op een magnesiumtekort.

Vooral wanneer krampen in de benen optreden. Een speciale mix van kruiden of geuren kan het ook gemakkelijker maken om in slaap te vallen en de hele nacht door te slapen.

In grootmoeders tijd gebruikte men valeriaan, citroenmelisse of een goede avondthee – met succes, omdat deze stoffen de zenuwen kalmeren en de turbulentie van de dag sneller doen vergeten. Er zijn ook hop, sint-janskruid en passiebloem. Als oma het al had geweten, zou ze het aminozuur tryptofaan hebben gebruikt als slaap bevorderend middel. Maar zoals het is, was het vaak gewoon warme melk met honing, mits je geen last had van je longen…

Nog een paar tips om in slaap te vallen en door te slapen:

Lichtblauw als kamerkleur ontspant en wordt daarom beschouwd als slaap bevorderend. Zachte muziek en een warm bad voor het slapengaan zijn ook handig (maar geen douche er direct voor!) Soms is het al voldoende als je jezelf met een leuk boek je gedachten kan verzetten. Misdaadromans en thrillers zijn dus niet echt geschikt!


Klaauw1 300x300 1

W. VAN DER KLAAUW Slaapdeskundige en auteur

Wat Nederlands grootste expert hier over te zeggen heeft:

‘Magische trucs’ bestaan niet. Smeer dit op je kussen, drink dit kruidentheetje, luister naar deze ontspanningsmuziek (etc. etc.) en je slaapt weer goed bestaat simpelweg niet. Het is regelrechte onzin. Slaapproblemen oplossen is altijd een kwestie van meerdere kleine verbeteringen die elkaar versterken. Samen zorgen ze voor 100% verbetering.

Niet alleen gericht op de avond, maar op de hele dag

Een oplossing tegen slaapproblemen kan alleen effectief zijn als het zich richt op de hele dag. Wat je overdag (en zelfs in de ochtend) doet bepaalt namelijk hoe je de avond erop slaapt. Dit heeft te maken met de juiste aanmaak van hormonen en de ‘instelling’ van je biologische klok. Je kunt ’s avonds liters warme melk drinken, uren naar rustgevende muziek luisteren en alle hulpmiddelen uit de kast halen, maar als je overdag geen goede basis heb gelegd blijft het zwemmen tegen de stroming in.

De oplossing ligt altijd bij jezelfboek-7-stappen-perfect-slapen

Om slaapproblemen echt op te lossen moet je de echte oorzaken bij de wortel aanpakken. Hierbij gaat het om:

  1. het afrekenen met ‘slaapangst’
  2. het aanmaken van de juiste hormonen op het juiste moment
  3. het herstellen (en versterken) van de natuurlijke schommeling van je lichaamstemperatuur
  4. het juist ‘instellen’ van je biologische klok om een ‘slaapgolf’ te ontwikkelen
Share.