Nicotine Verslaving 2 Keer Zo Krachtig! | GoodFeeling

Nicotine verslaving 2 keer zo krachtig!

0

Industrieën besteden 9 miljard aan marketingtactieken om nicotine verslaving in stand te houden

Nicotine verslavingTabaksfabrikanten en hun bondgenoten in de e-sigaret en aanverwante industrieën besteden jaarlijks zo’n 9 miljard dollar aan agressieve marketingtactieken, waarvan vele specifiek gericht zijn op kinderen en jongeren. Jongeren vormen een belangrijk marktsegment voor de industrie, want uit studies blijkt dat 9 van de 10 rokers voor hun 18e beginnen. Wereldwijd zijn meer dan 40 miljoen jongeren tussen 13 en 15 jaar al begonnen met het gebruik van tabak.

Tabaksfabrikanten proberen ook nieuwe gebruikers te werven

Tabaksreclame – waaronder productplaatsing in films, TV en streaming – probeert roken en vaping er modern, verfijnd, volwassen en cool uit te laten zien. In werkelijkheid veroorzaakt tabaksgebruik niet alleen ernstige ziekten als hartziekten, kanker en longziekten, maar ook een slechte adem, verkleurde tanden en een gerimpelde huid. Tabaksfabrikanten proberen ook nieuwe gebruikers te werven door studiebeurzen, jeugdkampen, concerten en sportevenementen te sponsoren. Verder worden rookloze tabak en waterpijp tabak ook verkocht in zoete en fruitige smaken om kinderen en jongeren aan te spreken.

Zelfs tijdens de COVID-19 pandemie is de tabaks- en nicotine-industrie producten blijven promoten die het vermogen van mensen om het coronavirus te bestrijden en van de ziekte te herstellen beperken. De industrie heeft tijdens de quarantaine gratis merkmaskers en de thuisbezorging ervan aangeboden en gelobbyd om haar producten als “onmisbaar” op de lijst te krijgen. Nicotine verslaving staat op de loer voor de jongeren.

De tabaksindustrie heeft jonge mensen nodig om hun producten te kopen, die tot nicotine verslaving kunnen leiden, zodat ze langdurige consumenten worden door nicotine verslaving. Zo ontstaat de mogelijkheid om de 8 miljoen mensen te vervangen die wereldwijd elk jaar sterven aan tabak gerelateerde oorzaken. Het is een kwestie van winst boven mensen – een onverdedigbare keuze.”

Jarbas Barbosa, assistent-directeur van PAHO

Jongeren helpen terug te vechten

De Wereld Zonder Tabak Dag-campagne van dit jaar roept jongeren op om zich samen in te zetten voor een “tabaksvrije generatie”. Om hen te helpen mondiger te worden, heeft de WHO een nieuwe kit voor scholieren van 13-17 jaar gelanceerd om hen te waarschuwen voor de tactieken van de tabaksindustrie die gebruikt worden om hen aan verslavende producten te binden. De toolkit omvat klassikale activiteiten zoals rollenspelen om leerlingen bewust te maken van hoe de tabaksindustrie hen probeert te manipuleren om haar producten te gebruiken. Het bevat ook een educatieve video, een mythe-ontkrachtende quiz, en huiswerkopdrachten.

Om jongeren te steunen roept PAHO/WHO regeringen en leiders van de civiele maatschappij op hun steentje bij te dragen om de invloed van de tabaksindustrie en aanverwante industrieën tegen te gaan. De wetgevende instanties moeten wetten aannemen die alle vormen van reclame, promotie en sponsoring voor tabak verbieden.

Scholen zouden elke vorm van sponsoring moeten weigeren

Intussen kunnen alle sectoren helpen om een eind te maken aan de marketingtactieken van de tabaks- en aanverwante industrieën die op kinderen en jongeren azen. Scholen zouden bijvoorbeeld elke vorm van sponsoring moeten weigeren en vertegenwoordigers van de tabaks- en nicotinefabrikanten moeten verbieden met leerlingen in contact te treden. Beroemdheden en andere “influencers” moeten elke vorm van sponsoring weigeren, terwijl televisie en streaming diensten moeten stoppen met het tonen van tabak of e-sigaret gebruik op het scherm. Sociale media platforms moeten alle vormen van marketing van tabak en aanverwante producten verbieden. Regeringen en de financiële sector zouden zich moeten distantiëren van tabak en aanverwante industrieën.

De Kaderovereenkomst van de WHO voor de bestrijding van tabaksgebruik en nicotine verslaving (FCTC) biedt uitgebreide richtlijnen voor stappen die regeringen kunnen nemen om het tabaksgebruik terug te dringen en levens te redden.

We dringen er bij iedereen op aan om zich te laten voorlichten, bewust te worden en mee te werken aan de totstandkoming van een tabak vrije generatie, zonder nicotine verslaving, zei Barbosa. “We hebben elk een cruciale rol te spelen.”

Een paar van de vele rokers die je voor zijn gegaan:

bert disco
Bert Disco 

Dit is mijn beste beslissing ooit! k heb maar 1 poging gedaan en….. het is mij eindelijk gelukt! Al meer dan 2 jaar nu. Nooit geweten dat het zo makkelijk was, het zit inderdaad tussen je oren!!!

rene nijhuis 120x120
René Nijhuis

Ik ben nog steeds een trotse niet roker. Ik heb geen moeite meer met niet meer roken. Het wordt nog steeds elke dag makkelijker. Ook bij feestjes etc.. Hartelijke dank voor de  training en de perfecte ondersteuning achteraf.

matthijs goossens 120x120

Matthijs Goossens Wat een goed programma. Ik ben dankzij jou een niet roker geworden en heb daar geen enkele moeite mee en straal dat kennelijk uit waardoor enkele van mijn vrienden nu ook jouw programma doen. Ik vind het nog steeds een wonder.  Heel veel dank.

paul van der werff 120x120
Paul van der Werff

Helemaal van het roken af. Na meer dan 40 jaar fulltime roken, eindelijk rust. Geen gejaagd gevoel meer. Nooit gedacht dat het zo gemakkelijk kon zijn. Ik stuur mijn personeel naar jou toe.

Share.

Leave A Reply