fbpx
Meer non-alcoholische dranken in online supermarkten kan alcoholconsumptie verminderen

Meer Non-alcoholische Dranken In Online Supermarkten Kan Alcoholconsumptie Verminderen


2250 keer gelezen sinds
7
minuten leestijd
7
minuten leestijd
2250 keer gelezen sinds

0
(0)

Een studie geleid door onderzoekers van de Universiteit van Cambridge suggereert dat het vergroten van het aandeel non-alcoholische dranken in online supermarkten kan leiden tot een vermindering van de hoeveelheid alcohol die mensen kopen.

Alvast 5 van de belangrijkste punten

  1. Het tonen van meer non-alcoholische drankopties kan leiden tot minder alcoholconsumptie bij online shoppers.
  2. Het onderzoek werd uitgevoerd met een gesimuleerde online supermarkt en vervolgens getest met echte aankopen op Tesco.
  3. De groep die werd blootgesteld aan de hoogste proportie non-alcoholische dranken koos en kocht minder alcoholische dranken dan de groep die werd blootgesteld aan de laagste proportie non-alcoholische dranken.
  4. Het marktaandeel van alcoholvrije dranken groeit snel en kan een belangrijke rol spelen in het verminderen van alcoholconsumptie.
  5. Het verminderen van de suikerinname in zowel alcoholische als non-alcoholische dranken is belangrijk voor de volksgezondheid.

De invloed van de omgeving

“We weten allemaal dat te veel alcohol drinken slecht voor ons is, maar we zijn ons vaak niet bewust van hoezeer we worden beïnvloed door de omgeving om ons heen”, zegt professor Dame Theresa Marteau, directeur van de Behaviour and Health Research Unit en Bye-Fellow bij Christ’s College.

Leg me uit alsof ik vijf ben

Stel je voor dat je in een online supermarkt bent waar je lekkere drankjes kunt kiezen. Er zijn allerlei soorten drankjes, zoals bier, sap, en limonade zonder alcohol.

In dit onderzoek werden mensen in drie groepen verdeeld en elke groep kreeg verschillende soorten drankjes te zien. De eerste groep zag vooral drankjes met alcohol, terwijl de derde groep meer drankjes zonder alcohol te zien kreeg.

Het bleek dat de mensen in de derde groep minder alcohol kozen dan de mensen in de eerste groep. Dit betekent dat als we meer drankjes zonder alcohol laten zien, mensen misschien minder alcohol zullen kopen en drinken.

De onderzoekers willen nog meer leren, maar dit is een goede eerste stap om mensen te helpen gezondere keuzes te maken.

Een simulatie-supermarkt

De onderzoekers gebruikten een gesimuleerde supermarkt die shoppers verschillende verhoudingen alcoholische en non-alcoholische dranken presenteerde en hen vroeg dranken te selecteren voor hun volgende online aankoop.

Ze ontdekten dat shoppers die werden blootgesteld aan meer non-alcoholische dranken minder eenheden alcohol selecteerden en kochten.

Hoe kleine aanpassingen kunnen helpen

Er is steeds meer bewijs dat mensen kunnen worden ‘geduwd’ om hun alcoholconsumptie te verminderen door kleine aanpassingen aan hun omgeving.

Zo hebben wetenschappers van de Behaviour and Health Research Unit van Cambridge eerder aangetoond dat het serveren van wijn in kleinere glazen – terwijl de hoeveelheid wijn in de glazen hetzelfde blijft – leidde tot minder alcoholconsumptie.

Meer non-alcoholische dranken in online supermarkten kan alcoholconsumptie verminderen

De studie

De onderzoekers rekruteerden 737 volwassenen die in Engeland en Wales woonden en regelmatig alcohol online kochten om deel te nemen aan de studie.

Van hen voltooiden iets meer dan 600 de studie en werden opgenomen in de uiteindelijke analyse – 60% was vrouw en de gemiddelde leeftijd was 38.

De resultaten

Deelnemers selecteerden dranken uit 64 opties in een gesimuleerde online supermarkt die was ontworpen om eruit te zien en te functioneren als een echte online supermarkt.

  Deelnemers werden willekeurig toegewezen aan een van de drie groepen, elk met een andere verhouding alcoholische en non-alcoholische dranken. 25% van de dranken die groep 1 zag, was non-alcoholisch. Voor groep 2 steeg dit naar 50%, en voor groep 3 steeg het aandeel non-alcoholische dranken naar 75%.

Deelnemers die werden blootgesteld aan de hoogste verhouding non-alcoholische dranken (groep 3) selecteerden minder alcoholische eenheden, namelijk 17,5 eenheden, in vergelijking met 29,4 eenheden bij deelnemers die werden blootgesteld aan de laagste verhouding non-alcoholische dranken (groep 1) – wat neerkomt op een vermindering van ongeveer 41%.

GroepVerhouding alcoholische en non-alcoholische drankenGemiddeld aantal geselecteerde alcoholische eenheden
175:2529,4
250:50n.v.t.
325:7517,5

Deelnemers werd vervolgens gevraagd dezelfde dranken daadwerkelijk te kopen in een online supermarkt, Tesco, de grootste nationale supermarkt in het Verenigd Koninkrijk. Ongeveer twee derde van de deelnemers voltooide deze tweede fase, waarbij 422 deelnemers dranken kochten.

Meer non-alcoholische dranken in online supermarkten kan alcoholconsumptie verminderen

De conclusie

De onderzoekers ontdekten dat bij deelnemers die werden blootgesteld aan de hoogste verhouding non-alcoholische dranken, 52% van de gekochte dranken alcoholisch was, vergeleken met 70% van de dranken die werden gekocht door deelnemers die werden blootgesteld aan de laagste verhouding non-alcoholische dranken.

De onderzoekers benadrukken dat de markt voor alcoholvrij bier, wijn en sterke drank momenteel slechts een klein deel van de wereldwijde alcoholindustrie vertegenwoordigt, maar snel groeit. Het is de snelst groeiende drankensector in het Verenigd Koninkrijk.

Belangrijk is dat het totale aantal dranken dat deelnemers selecteerden en kochten, tussen de groepen vergelijkbaar bleef, wat suggereert dat de effecten het gevolg waren van het veranderen van de keuzes van mensen.

Dit impliceert dat de totale drankverkoop en potentiële inkomsten relatief onveranderd kunnen blijven, afhankelijk van de prijsstelling van non-alcoholische dranken.

De onderzoekers benadrukken echter dat veel frisdranken en alcoholvrije alternatieven nog steeds grote hoeveelheden suiker en calorieën bevatten.

Ze pleiten voor voortdurende regulering en beleid om de suikerinname van zowel alcoholische als non-alcoholische dranken te verminderen en de gezondheidsrisico’s te beperken.

De studie werd gefinancierd door Wellcome en uitgevoerd aan de Behaviour and Health Research Unit, Universiteit van Cambridge. Dr. Clarke is nu docent psychologie aan de Bath Spa University. Dr. Hollands is een Principal Research Fellow aan UCL.

Geraadpleegde bronnen:

Veelgestelde Vragen

Hoe beïnvloedt het tonen van meer non-alcoholische dranken online de alcoholconsumptie?

Het tonen van meer non-alcoholische drankopties leidt tot een vermindering van de hoeveelheid alcohol die mensen kopen, volgens een studie van de Universiteit van Cambridge.

Hoe werd dit onderzoek uitgevoerd?

Het onderzoek werd uitgevoerd met een gesimuleerde online supermarkt en later getest met echte aankopen bij Tesco. Drie groepen kregen verschillende verhoudingen alcoholische en non-alcoholische dranken te zien.

Wat waren de belangrijkste bevindingen van de studie?

De groep die werd blootgesteld aan de hoogste proportie non-alcoholische dranken koos en kocht minder alcoholische dranken dan de groep die werd blootgesteld aan de laagste proportie non-alcoholische dranken. Dit impliceert een vermindering van ongeveer 41%.

Waarom is de beschikbaarheid van non-alcoholische dranken belangrijk?

Het marktaandeel van non-alcoholische dranken groeit snel en kan een belangrijke rol spelen in het verminderen van alcoholconsumptie en het verbeteren van de volksgezondheid.

Zijn er andere gezondheidsvoordelen aan het verminderen van alcoholconsumptie?

Ja, het verminderen van alcoholconsumptie kan gezondheidsrisico’s zoals leverziekte, hartproblemen en bepaalde soorten kanker verminderen. Bovendien is het belangrijk om de suikerinname in zowel alcoholische als non-alcoholische dranken te verlagen.

Klik op een ster om dit artikel te beoordelen!

Gemiddelde waardering 0 / 5. Stemtelling: 0

Tot nu toe geen stemmen! Ben jij de eerste dit bericht waardeert?

Fact checking: Nick Haenen, Spelling en grammatica: Sofie Janssen

Fact checking: Nick Haenen
&
Spelling en grammatica: 
Sofie Janssen

Image Not Found
Image Not Found

Persoonlijkheidstesten

Myers-Briggs Type Indicator (MBTI)
is het De ijdelheidstest of De ijdelheidsstest
Inclusiviteit Test
Doe de ADHD test
Image Not Found