Vitamin-D

Vitamine D (1* cholecalciferol)



507 keer gelezen sinds
6
minuten leestijd
6
minuten leestijd
507 keer gelezen sinds

0
(0)

Wat is vitamine D precies?

De in vet oplosbare vitamine D is belangrijk voor sterke botten, een gezond immuunsysteem en een goede gezondheid in het algemeen. Ons lichaam maakt vitamine D aan wanneer onze huid in contact komt met zonlicht, maar we kunnen het ook halen uit specifieke voedingsmiddelen en supplementen.

Vitamine D

Geschiedenis

Tijdens het zoeken naar een behandeling voor rachitis, een ziekte die zwakke botten veroorzaakt bij jongeren, deden onderzoekers aan het begin van de 20e eeuw de eerste ontdekking van vitamine D. Ze merkten dat in de zon zijn kon helpen bij de behandeling van rachitis, en ze ontdekten uiteindelijk dat vitamine D daar de belangrijkste oorzaak van was.

Vitamine D wordt steeds meer erkend als essentieel voor meer dan alleen de gezondheid van onze botten. Lage vitamine D niveaus zijn in studies in verband gebracht met een verhoogd risico op verschillende gevallen van ziekten, auto-immuunziekten en zelfs depressie.

Waar zit vitamine D in?

Eierdooiers, vette vis zoals zalm en tonijn, verrijkt voedsel zoals melk, en ontbijtgranen zijn een paar voedingsbronnen die vitamine D bevatten. Bovendien zijn er supplementen in verschillende vormen, zoals tabletten en druppels.

Het is belangrijk om te onthouden dat voldoende vitamine D uit voeding alleen halen moeilijk kan zijn, vooral voor vegetariërs en veganisten. Daarom besluiten veel mensen vitamine D supplementen te nemen om er zeker van te zijn dat ze er elke dag voldoende van binnenkrijgen.

Uit onderzoek blijkt dat vitamine D tekort overal ter wereld voorkomt en dat het vaker voorkomt bij bepaalde groepen, zoals ouderen en mensen met een donkere huid. In feite zou vitamine D tekort wel 50% van de wereldbevolking kunnen treffen.

Wat remt de opname van vitamine D?

Medicijnen en voedingssupplementen, onder andere, kunnen het voor het lichaam moeilijker maken om vitamine D op te nemen. Bijvoorbeeld, sommige afslankpillen, medicijnen die het cholesterol verlagen, maar ook minerale oliën kunnen het lichaam ervan weerhouden om vitamine D goed op te nemen.

Uit onderzoek blijkt dat overgewicht ook in verband kan staan met lagere vitamine D spiegels. Dit komt omdat vetcellen vitamine D kunnen opnemen en opslaan, waardoor er minder van beschikbaar is voor de rest van het lichaam. Als je de ziekte van Crohn of coeliakie hebt, naast andere spijsverteringsproblemen, kan je lichaam mogelijk ook geen vitamine D opnemen.

Kunnen veganisten voldoende vitamine D binnenkrijgen?

Ja, vegetariërs kunnen voldoende vitamine D binnenkrijgen door verrijkt voedsel te eten, zoals eieren en zuivelproducten. Toch kan het voor veganisten een grotere uitdaging zijn om voldoende vitamine D uit voeding alleen te halen.

Er zijn ook veganistische supplementen, zoals vitamine D2 uit paddenstoelen of vitamine D3 uit korstmossen.

Volgens studies kunnen vegetariërs vatbaarder zijn voor vitamine D tekort, omdat ze minder maaltijden eten zoals vis en verrijkte zuivelproducten Deze voedingsmiddelen bevatten veel vitamine D. Toch kunnen vegetariërs alsnog voldoende vitamine D binnenkrijgen als ze goed letten op wat ze eten en desgewenst supplementen nemen.

Kan Vitamine D in teveel worden ingenomen?

Volwassenen moeten dagelijks 600-800 IE vitamine D binnenkrijgen; overdosering van de vitamine via supplementen of verrijkte maaltijden is echter mogelijk.

Volgens verschillende onderzoeken kan vitamine D belangrijk zijn voor spierkracht en uithoudingsvermogen, en voor de algemene sportprestaties. Er is meer onderzoek nodig om de precieze effecten van vitamine D supplementen op atletische prestaties te achterhalen.

Hoewel vitamine D de algemene gezondheid en sportprestaties kan verbeteren, moet het niet worden gebruikt als vervanging van gezonde lichaamsbeweging, gezonde voeding en voldoende rust.

Onderzoek toont aan dat sporters die binnen of in de winter trainen wellicht vitamine D supplementen nodig hebben omdat ze misschien niet genoeg zon krijgen om zelf voldoende vitamine D aan te maken.

Vitamine D innemen met medicijnen

Sommige medicijnen, zoals bepaalde steroïden en vermageringskuren, kunnen een wisselwerking hebben met het gebruik van vitamine D.

Vitamine D innemen als je in verwachting bent

Tijdens de zwangerschap is vitamine D heel belangrijk voor je algehele gezondheid en een tekort aan vitamine D is in verband gebracht met een aantal gezondheidsproblemen, zoals zwangerschapsvergiftiging en zwangerschapsdiabetes. Vrouwen die in verwachting zijn moeten met een arts of verpleegkundige praten over hoeveel vitamine D ze nodig hebben en of ze al dan niet een supplement moeten nemen.

Onderzoek toont ook aan dat vitamine D een weerslag kan hebben op de ontwikkeling van embryo’s en het risico op een aantal geboorteafwijkingen kan verlagen.

Vitamine D nemen om gewicht te beheersen

Verschillende studies hebben aangetoond dat lage vitamine D niveaus verband kunnen houden met meer lichaamsvet en obesitas. Er is echter meer onderzoek nodig om erachter te komen hoe vitamine D precies van invloed is op gewichtsbeheersing.

Het nemen van vitamine D supplementen kan ook helpen ontstekingen in het lichaam te verminderen, wat kan leiden tot gewichtstoename en obesitas.

Volgens één studie kunnen zwaarlijvige mensen met een vitamine D tekort baat hebben bij gewichtsbeheersing met aanvulling van vitamine D. Toch moet er meer onderzoek worden gedaan om de langetermijneffecten van vitamine D op gewichtsverlies te achterhalen.

Voor- en nadelen van vitamine D

Voordelen

  1. helpt bij het behoud van sterke botten en tanden
  2. ondersteunt een gezond immuunsysteem
  3. Het kan gunstig zijn voor sportprestaties.

Nadelen van vitamine D

  1. Het kan moeilijk zijn om voldoende vitamine D alleen via voeding binnen te krijgen.
  2. Overmatige inname kan leiden tot ernstige gezondheidsproblemen.
  3. Sommige medicijnen en supplementen kunnen de opname van vitamine D verstoren.

F.A.Q.

Hoe vond je dit artikel?

Klik op een ster om deze te beoordelen!

Gemiddelde waardering 0 / 5. Stemtelling: 0

Tot nu toe geen stemmen! Wees de eerste die dit bericht waardeert.

Omdat je dit bericht zo kon waarderen.. Zou je het willen delen?

Volg ons op sociale media!

Het spijt ons dat dit bericht niet nuttig voor je was!

Vertel ons hoe we dit bericht kunnen verbeteren?

Image Not Found

Factchecking: Nick Haenen | Spelling en grammatica: Sofie Janssen


Zoeken