5 Wetenschappelijk Krachtige Gezondheidsvoordelen Kurkuma | GoodFeeling

5 Wetenschappelijk krachtige gezondheidsvoordelen kurkuma

0

De gezondheidsvoordelen Kurkuma

Kurkuma en gember, beide plantaardige wortelstokken en botanische neven, zijn al lang niet meer weg te denken uit de traditionele Indiase keuken. De laatste decennia is kurkuma echter ook een superster geworden voor natuurgeneeskundigen, aan wie buitengewone helende eigenschappen worden toegeschreven op basis van de gezondheidsvoordelen kurkuma.

“Het is een van de krachtigste ontstekingsremmers en een zeer krachtige antioxidant,” zegt Melina Jampolis, M.D., een specialist in voedingsgeneeskunde, auteur van Spice It Up: Live Long en lid van de Forbes Health Advisory Board. “Het werkt op moleculair niveau om ontstekingsgenen te verminderen. Er bestaat niet één stofje dat de remedie of het preventieve middel voor alles zal zijn, maar kurkuma staat daar ver boven.”

Wat is kurkuma?

gezondheidsvoordelen kurkumaKurkuma, waarvan de botanische naam Curcuma longa is, is een overblijvende plant waarvan de wortelstok (ondergrondse stengel) geoogst wordt voor culinaire specerijen en medicijnen. Het wordt vooral in India gekweekt als culinair kruid en wordt in gedroogde, poedervorm aan veel gerechten in Zuid-Azië en het Midden-Oosten toegevoegd. Het staat bekend als “Indiase saffraan,” het geeft kerriepoeder en sommige mosterds hun intens gele kleur. Het wordt soms ook gebruikt om kaas en boter te kleuren. Het speelt ook al minstens 4.000 jaar een rol in de traditionele Indiase Ayurvedische geneeskunde.

Gezondheidsvoordelen kurkuma

Kurkuma is een van de natuurlijke fytochemicaliën in kurkuma en verreweg de meest bestudeerde. De farmacologische of biologische werkingen die kurkuma bij de mens teweegbrengt lijken voort te komen uit deze curmuminoïde (een soort polyfenol), hoewel sommige van kurkuma’s vele vluchtige oliën (natuurlijke aromatische oliën, waaronder verschillende soorten terpenen) ook voordelen lijken te bieden.

5 Gezondheidsvoordelen van Kurkuma

Er zijn een aantal gezondheidsvoordelen verbonden aan kurkuma en zijn verbindingen, waaronder:

1. Mogelijke bescherming tegen de ziekte van Alzheimer’s

Meerdere studies wijzen erop dat Kurkuma positieve effecten heeft op de ziekte van Alzheimer’s. Ten eerste, en dat is het belangrijkste, lijkt Kurkuma zowel de vorming te verhinderen als het uiteenvallen te bevorderen van de losgeslagen eiwitten (beta-amyloïde plaques) die zich tussen de zenuwcellen van de hersenen vormen en hun communicatie belemmeren (een kenmerk van Alzheimer’s). Uiteindelijk sterven de zenuwcellen af, wat onherstelbare schade toebrengt aan de cognitie. (In feite werkt Aduhelm, de nieuwste farmaceutische behandeling voor de ziekte van Alzheimer’s, op een soortgelijke manier door de amyloïde plaques te verminderen.)

Kurkuma werkt ook in de hersenen.

Kurkuma lijkt ook te helpen bij het opruimen van een ander verdacht eiwit, tau genaamd, dat zich in de neuronen verzamelt en ook betrokken is bij het ontstaan van Alzheimer’s ziekte. Ook hier weer zijn de gezondheidsvoordelen kurkuma zeer gunstig.

Het onderzoek is echter gemengd. Eén kleine klinische studie vond dat de orale consumptie van kurkuma de cognitieve functie niet leek te verbeteren of de cognitieve achteruitgang bij Alzheimer’s patiënten te vertragen.

2. Verlichting van artritis

Pijn en gebrek aan gewrichtsfunctie kenmerken artrose, en pijnstillers zoals aspirine en ibuprofen zijn de meest gebruikelijke behandeling. Een grote verscheidenheid van studies documenteert echter de effectiviteit van Kurkuma’s bij het even goed verminderen van gewrichtsontsteking en pijn, maar zonder de gastro-intestinale bijwerkingen van niet-steroïdale ontstekingsremmers (NSAIDS).

3. Betere gezondheid van de hersenen

Kurkuma kan de hersenen mogelijk ook op bredere manieren ten goede komen. De antioxiderende en ontstekingsremmende eigenschappen van de polyfenol’s kunnen ook helpen bij het voorkomen of verminderen van de symptomen van andere neuro degeneratieve ziekten zoals dementie, de ziekte van Huntington’s, multiple sclerose en de ziekte van Parkinson’s.

4. Mogelijke stemmingsverbetering

In kleine klinische proeven verminderde Kurkuma grote depressies en verlichtte in sommige gevallen angst bij de proefpersonen.

“Kurkuma lijkt de stemming ten goede te komen door verhoging van de brain-derived neurotrophic factor,” zegt Dr. Jampolis. Brain-derived neurotrophic factor (BDNF) is een eiwit dat neuronale cellen gezond houdt, en de productie ervan lijkt gestimuleerd te worden door van planten afgeleide polyfenolen zoals Kurkuma. “BDNF wordt in verband gebracht met neuronale regeneratie,” zegt ze.

Met dat gezegd hebbende, is het onderzoek beperkt. Geen enkel langetermijnonderzoek heeft de mogelijke effecten van Kurkuma over een periode van minstens acht weken beoordeeld.

5. Bescherming tegen ontstekingen

Onderzoekers erkennen steeds meer chronische systemische ontsteking en oxidatieve stress als onderliggende factoren bij een groot aantal ernstige ziekten, waaronder hartziekten en diabetes. Door Kurkuma’s antioxidante en ontstekingsremmende werking kan het enige bescherming tegen het ontstaan van deze chronische ziekten overbrengen. Een van de nieuwste onderzoeksgebieden—de rol van de darm micro-biotica bij het bevorderen of onderdrukken van ziekten—hint erop dat Kurkuma ons darm microbiologie kan veranderen op manieren die positieve effecten hebben op het hele lichaam en de geest.

Naast de twee primaire effecten heeft Kurkuma ook antiseptische, antivirale en antikanker eigenschappen. Het heeft de mogelijkheid om de over-agressieve immuunreactie die sommige COVID-19 patiënten ervaren (de zogenaamde “cytokine storm”) ook te moduleren. Onderzoekers bekijken het als zowel een preventief middel als een therapie voor COVID-19.

Tips voor optimale dosering en absorptie

gezondheidsvoordelen kurkuma

Zoals met elk natuurlijk middel is het een uitdaging om de meest effectieve—en veiligste—hoeveelheid uit te zoeken. “Als je het over een therapeutische dosis Kurkuma hebt, kijk je naar 500 tot 1.000 milligram per dag,” zegt Dr. Jampolis. “Dat is ongeveer 2,5 theelepels.”

Hoeveel Kurkuma je ook neemt, je hebt het over 500 tot 1.000 milligram per dag.” zegt Dr. Jampolis.

Hoewel het mogelijk is om 2,5 theelepels te consumeren door culinair gebruik, zegt dr. Jampolis, “Als je een therapeutisch voordeel zoekt voor artritis of stemming of het voorkomen van Alzheimer, zou ik waarschijnlijk voorstellen een supplement toe te voegen.”

Het beschikbaar maken van Kurkuma—dat betekent, in staat om door de spijsvertering opgenomen te worden zodat we de voordelen ervan kunnen ervaren—blijft ook een uitdaging. Commerciële voedingssupplementen bevatten meestal een extract van zwarte peper (meer bepaald de alkaloïde piperine) dat de biologische beschikbaarheid van Kurkuma bij mensen drastisch verhoogt, maar je kunt hetzelfde bereiken door zwarte peper aan je recepten met kurkuma toe te voegen. (De meeste recepten voor gouden melk, een populair drankje waarin kurkuma verwerkt is, bevatten ook een vleugje zwarte peper om de absorptie te verhogen.)

Als je een supplement met Kurkuma neemt, consumeer het dan met een maaltijd die een gezond vet zoals avocado of olijfolie bevat, raadt dr. Jampolis aan. Kurkuma is een vet oplosbare verbinding, wat betekent dat het niet oplost in water, maar alleen in vette verbindingen. Dit maakt het ook geschikter, door de stofwisseling door het lichaam te vertragen.

Meriva, een van de bekendere commerciële voedingssupplementen, biedt een “sustained release” formule van kurkuma aan die de biologische beschikbaarheid zou verbeteren door Kurkuma aan vetzuren te binden.

Mogelijke risico’s en bijwerkingen gezondheidsvoordelen kurkuma

Als kookkruid is kurkuma uiterst veilig. “Vanuit culinair oogpunt kun je waarschijnlijk geen problemen krijgen,” zegt dr. Jampolis. “Ik moedig mensen aan de culinaire route te bewandelen van een algemeen anti-inflammatoir dieet.”

Maar in de hogere doses die bij sommige experimentele behandelingen gebruikt worden (1.500 tot 2.000 milligram per dag), kan het bij sommige mensen problemen veroorzaken, waaronder:

  • Stollingsproblemen. Kurkuma kan de bloedstolling vertragen, wat problemen kan geven na een operatie of zware verwonding. Dit effect betekent ook dat mensen die bloedverdunners op recept nemen hoge doses kurkuma moeten vermijden.
  • Ijzertekort. Bij gevoelige patiënten in één studie verstoorden hoge doses het ijzermetabolisme.
  • Lage bloedsuiker. “Kurkuma kan het effect van de sulfonylureas diabetes medicijnen versterken, vooral als je ouder bent,” zegt Dr. Jampolis. “Dat kan leiden tot hypoglykemie.” (Hypoglykemie, ook wel ‘hypo’, staat voor een te laag bloedglucosegehalte. Dit komt vooral voor bij mensen met diabetes. )
  • Nierstenen. Kurkuma bevat van nature oxalaten, organische zuren die het risico op de vorming van nierstenen verhogen bij mensen die daar vatbaar voor zijn.
  • Nausea en andere gastro-intestinale ongemakken, zoals diarree.

Bron: https://www.forbes.com/health/body/turmeric-health-benefits/

Share.